|
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۲۳-۱۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
اهداف تردد خودروهای شخصی در محیط شهری؛ بازنگری در مدیریت ترافیک به منظور ارتقای سلامت عمومی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: از جمله پیامدهای غیرقابل اجتناب ترافیک افزایش استرس، بروز رفتارهای پرخاشگرانه از سوی افراد به ویژه رانندگان و افزایش آلودگی هواست. هدف اصلی این مطالعه تعیین و تحلیل اهداف سفرهای درونشهری با سواری شخصی و تعیین میزان سفرهای غیرضروری با خودروهای شخصی بود. مواد و روشها: این پژوهش تحلیلی- مقطعی در جامعه خودروهای شخصی در حال تردد در سطح شهر گناباد در سال 1394 انجام شد. 5 نقطه شهر به عنوان محلهای نمونهبرداری انتخاب شدند. 400 نفر به روش تصادفی در دسترس وارد مطالعه شدند. از چکلیست محققساخته شامل مشخصات جمعیتشناختی و چند سئوال کوتاه برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها پس از جمعآوری وارد نرمافزار SPSS 19 شده و با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: بین متغیر هدف سفر با متغیرهای بازه زمانی (0001/0=p) و جنسیت راننده (038/0=p) رابطه آماری معنیداری وجود داشت (05/0p<). متغیر تعداد سرنشین خودروهای شخصی با جنسیت راننده (039/0=p) و هدف سفر (0001/0=p) ارتباط آماری معنیداری داشت. ارتباط معنیداری بین متغیر تعداد سرنشین خودور با متغیرهای بازه زمانی (416/0=p)، رده سنی (319/0=p)، شغل (27/0=p)، سطح تحصیلات (537/0=p)، وضع تاهل راننده (831/0=p) و درآمد خانوار (882/0=p) مشاهده نشد. نتیجهگیری: زنان بیش از مردان برای انجام اهداف غیرکاری از خودروی شخصی و به صورت تکسرنشین استفاده میکنند و اغلب سفرهای کاری با خودروی شخصی تکسرنشین و غالب سفرهای غیرکاری با خودروی شخصی با بیش از یک سرنشین انجام میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ترافیک، خودرو، سلامت عمومی، مدیریت شهری |
|
عنوان انگلیسی |
Purposes of Private Automobiles Round-Trips in Urban Areas; Reviewing the Traffic Management to Improve Public Health |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: Some of the unavoidable results of traffic are stress increase, violence by the persons and especially by the drivers, and more air pollution. The aim of this study was to determine and analyze the destinations of urban travels with personal cars, as well as to determine the rate of the unnecessary travels with personal cars. Instrument & Methods: In the analytic cross-sectional study, the population of personal cars travelling on Gonabad was studied in 2015. Five points on the city were selected as the sampling points. 400 persons, randomly selected, were studied. Data was collected using a researcher-made checklist including the demographic characteristics and some short questions. Data was analyzed by SPSS 19 software using Chi-square test. Findings: There were significant correlations (p< 0.05) between the travel destination and time interval (p=0.0001) and the driver's gender (p=0.038). There were significant correlations between the number of the passengers of the personal cars and the driver's gender (p=0.039) and the destination of the travel (p=0.0001). There was no significant correlation between the number of the passengers of the car and time interval (p=0.416), age level (p=0.319), job (p=0.27), educational level (p=0.537), the marital status of the driver (p=0.831), and the family income (p=0.882). Conclusion: The rate of the utilization of personal cars and as one-passenger cars for non-work destinations is higher in the females than the males. Most of the work travels are done by one-passenger personal cars. Most of the non-work travels with personal cars are done by more than one passenger. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Traffic, Personal Cars, Public Health, Urban Management |
|
نویسندگان مقاله |
سید علی سجادی | Seyed Ali Sajadi “Social Determinants of Health Research Center” and “Environmental Health Engineering Department, Public Health Faculty”, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
حامد بیگلری | Hamed Biglari Environmental Health Engineering Department, Health Faculty, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
سید بهنام مظلوم شهری | Seyyed Behnam Mazloum Shahri Basic Sciences Department, Medical Faculty, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran گروه علوم پایه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
هما شاکری | homa shakeri Student Research Committee,Environmental Health Engineering Department, Health Faculty, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2246-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201509.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بهداشت روان |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|