، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۲۵۷-۲۶۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش مولفه‌های هوش هیجانی بر افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی
چکیده فارسی مقاله اهداف: هیجان‌ها و نیز چگونگی کنارآمدن با آنها بخشی از شخصیت آدمی هستند و بر سلامت وی تاثیر می‌گذارند. توانایی ارزیابی و ابراز هیجانات خود، تنظیم هیجانات خود و دیگران و بهره‌برداری از هیجان‌ها "هوش هیجانی" خوانده می‌شود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مولفه‌های هوش هیجانی بر افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در جامعه آماری کارمندان شهرداری شهر تهران در سال 1389 انجام شد. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای هدفمند انجام شد و 30 نفر از کسانی که نمره استرس شغلی بالا و خودکارآمدی پایین داشتند، انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. از پرسش‌نامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران و مقیاس استرس شغلی رایس برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. پس از ورود داده‌ها به نرم‌افزار SPSS 16 ، از آمار توصیفی و آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمره خودکارآمدی گروه آزمایش در پس‌آزمون 2/6±9/64 بود که اختلاف معنی‌داری با نمره پیش‌آزمون این گروه (5/8±9/51) داشت (1/5= t ؛ 05/0= p ). میانگین نمره نشانگان کلی استرس در پس‌آزمون گروه آزمایش 8/6±7/25 بود که اختلاف معنی‌داری با پیش‌آزمون این گروه (6/5±1/32) داشت. همبستگی منفی معنی‌داری بین افزایش خودکارآمدی و کاهش نشانگان کلی استرس مشاهده شد (223/0-؛ 033/0= p ). نتیجه‌گیری: آموزش مولفه‌های هوش هیجانی می‌تواند باعث افزایش باور خودکارآمدی و کاهش نشانگان استرس شغلی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، فرسودگی شغلی، حرفه‌ای، خودکارآمدی

عنوان انگلیسی Effect of Learning the Emotional Intelligence Parameters on Increasing the Self-Efficiency and Decreasing the Career Stress
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Emotions and how to deal with them are part of the human personality and affect her health. Ability to evaluate and express our emotions, emotion regulation of ourselves and the others and operation of emotion is called "emotional intelligence". This study aimed to determine the effect of emotional intelligence component training on self-efficacy enhancement and reduction of occupational stress. Materials & Methods: The semi-experimental research was done on Tehran municipality employees in 2010. Purposeful cluster sampling was done and 30 people who had a high score of occupational stress and low occupational stress were selected and randomly assigned to experimental and control groups. Data collected by the Self-Efficacy Beliefs Questionnaire developed by Scherer and colleagues and the Occupational Stress Inventory developed by Philip L. Rice. Data were analyzed by software SPSS 16 using descriptive statistics and independent T-test and Pearson's correlation coefficient. Findings: Self-efficacy mean score of experimental group was 64.9±6.2 in post-test which had a significant difference with pre-test score (51.9±8.5) of this group (t=5.1 p=0.05). The mean score of general symptoms of stress of experimental group was 25.7±6.8 in post-test which was significantly different from its pre-test score (32.1±5.6). A negative correlation was observed between self-efficacy increase and occupational stress symptoms reduction (r=-0.223 p=0.033). Conclusion: Teaching emotional intelligence components can increase the belief of self-efficacy and reduce the syndromes of occupational stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرزو فروهر | Foruhar A.
Counseling Department, Psychology Faculty, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

منصوره اسلامی | Eslami M.
Psychology Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, AlZahra University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

منصوره صادقی | Sadeghi M.
Psychology Department, Psychology Faculty, Sciences & Researches Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1891-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201549.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات