، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۱-۱۲۶

عنوان فارسی تاثیر مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
چکیده فارسی مقاله چکیده اهداف: بیماری مالتیپل اسکلروزیس با ایجاد تغییر در تصویر ذهنی از جسم، عزت نفس مبتلایان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس بود. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه‌تجربی با گروه شاهد بود که روی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس شهر مشهد در سال 92-1391 اجرا شد. افراد شرکت‌کننده 75 بیمار مراجعه‌کننده به انجمن مالتیپل اسکلروزیس مشهد بودند که با روش نمونه‌گیری مستمر انتخاب و در قالب دو گروه آزمون (37 نفر) و شاهد (38 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسش‌نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش‌نامه عزت‌نفس روزنبرگ بود. مداخله آموزشی در سه جلسه 45دقیقه‌ای به گروه آزمون ارایه شد. سپس آزمودنی‌ها موارد آموخته‌شده را طی چهار هفته، به‌اجرا درآوردند. در پایان، افراد هر دو گروه مجددا پرسش‌نامه عزت ‌نفس روزنبرگ را تکمیل کردند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 11.5 توسط آزمون‌های Tزوجی، Tمستقل و کای‌دو تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: 47 نفر از شرکت‌کنندگان زن بودند و میانگین سنی آنها 7/3±2/34 بود. بین گروه آزمون و شاهد در هیچ‌کدام از متغیرهای دموگرافیک، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0p). بین نمرات عزت‌ نفس دو گروه، قبل از اجرای مداخله تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. در صورتی‌که بعد از اجرای مداخله، در نمرات گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد، افزایش معنی‌داری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: مداخلات آموزشی بر عزت ‌نفس بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس موثراند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیماری مالتیپل اسکلروزیس، عزت ‌نفس، مداخله آموزشی

عنوان انگلیسی Effects of Educational Interventions on Self-Esteem of Multiple Sclerosis Patients
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aims: Multiple sclerosis affects the patients' self-esteem by changing body imaging. This study aimed to investigate the effect of educational interventions on patients’ self-esteem with multiple sclerosis. Materials & Methods: The present study was a quasi-experimental study with control group which was done on patients with multiple sclerosis of Mashhad in 2012-13. Participants were 75 patients referred to the Mashhad Multiple Sclerosis Society who were selected using continuous sampling and were assigned into two experimental (37 cases) and control (38 cases) groups. The tools including demographic and Rosenberg self-esteem questionnaires were used. Educational intervention was presented in three (each 45min) sessions to the experimental group. Then the participants were carried out learned items during four weeks. At the end, both groups were completed the Rosenberg self-esteem questionnaire again. Data was analyzed by SPSS 11.5 software using paired T, T-independent and Chi-square tests. Findings: 47 participants were female and their mean age was 34.2±3.7. No significant differences was observed between the experimental and control groups in any of demographic variables (p>0.05). A significant difference was observed between self-esteem and demographic variables (p< 0.05). No significant difference was observed between the scores of self-esteem before intervention. Whereas, a significant increase was observed in the scores of experimental group compared with control group after intervention. Conclusion: Educational interventions are effective on patients' self-esteem with multiple sclerosis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حجی محمد نوروزی | hejimohammad norouzi
Health & Psyche Department, Nursing & Midwifery Faculty,
گروه بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

حمیدرضا زنده طلب | hamidreza zendehtalab
Health & Psyche Department, Nursing & Midwifery Faculty,
گروه بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1585-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201569.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی داخلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات