، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۲۰۳-۲۰۷

عنوان فارسی تاثیر آموزش حرکات موزون ورزشی بر هوش و رشد اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله اهداف: حرکات بدنی، به‌خصوص حرکات موزون، به‌طور مستقیم یا از طریق مکانیسم‌ها و فرآیندهای دیگر، عملکردهای شناختی، عاطفی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این حرکات در چارچوب فعالیت تفریحی لذت‌- و آرامش‌بخش صورت می‌گیرد و وسیله‌ای برای خوداظهاری، افکار، احساسات، ابزاری برای درمان، افزایش‌دهنده آمادگی جسمانی و کاهنده اضطراب است. هدف این پژوهش تعیین تاثیر حرکات موزون ورزشی بر هوش و رشد اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی بود. روش‌ها: این پژوهش شبه‌آزمایشی در جامعه 93 کودک دوره پیش‌دبستانی 1 و پیش‌دبستانی 2 مهد کودک دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد و 35 کودک در گروه آزمایش و 22 کودک در گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها آزمون آدمک گودیناف و مقیاس رشد اجتماعی واینلند بودند. گروه آزمایش طی 4 ماه، در هر هفته 2 جلسه 5/1ساعته، با به‌کارگیری 60% ضربان قلب کودک از بسته آموزشی حرکات موزون بهره‌مند شدند. گروه کنترل تحت آموزش مستقل متفاوتی قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS 20 بررسی شدند.یافته‌ها: نمرات پس‌آزمون مقیاس هوش اجتماعی گروه آزمایش (21/26±121/43) و شاهد (15/33±115/91) از نظر مقدار تغییرات نسبت به پیش‌آزمون تفاوت آماری معنی‌داری (0/017=p؛ 6/077=(54، 1)F) داشتند. تفاوت آماری معنی‌داری بین نمره پیش‌آزمون (15/60±118/91) و پس‌آزمون (17/30±129/60) هوش گودیناف در گروه آزمایش (0/0001=p؛ 26/08=(54، 1)F) مشاهده شد.نتیجه‌گیری: آموزش حرکت‌درمانی موزون بر رشد اجتماعی و هوش کودکان پیش‌دبستانی جامعه دانشگاهی موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان پیش‌دبستانی، حرکات موزون ورزشی، تغییر اجتماعی، هوش

عنوان انگلیسی Effect of rhythmic movements learning on intelligence and social development of preschool children
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Body movements, especially rhythmic movements, affect the cognitive, emotional and social functions directly or through mechanisms or the other processes. These movements are performed within the framework of enjoying and relaxing recreational activity and are a means for self-expression, thoughts, feelings, a means for treatment, enhancing the body fitness and reducing the anxiety. The aim of the present study was to examine the effects of rhythmic exercise on preschool children’s intelligence and social development.Methods: This quasi-experimental research was conducted on the population of 93 preschool children 1 and preschool children 2 of the kindergarten of Ferdowsi university of Mashhad in academic year of 2008-9 and 35 children were placed in the experimental group and 22 children were placed in the control group. Data collection tools included Goodenough draw-a-man intelligence test and Vineland social maturity scale. The experimental group enjoyed the instructional rhythmic movement package for four months, in two 1.5-hour sessions per week, utilizing 60% of child’s heartbeat. The control group received different independent instruction. ANCOVA analysis test was administered in SPSS 20 software.Results: Posttest scores of social intelligence scale for experimental group (121.43±21.26) and control group (115.91±15.33) had a significant statistical difference (F(1, 54)=6.077 p=0.017) in terms of the amount of changes compared to the pretest. A significant statistical difference was observed between the Goodenough intelligence’s pretest score (118.91±15.60) and posttest (129.60±17.30) in the experimental group (F(1, 54)=26.08 p=0.001).Conclusion: The instruction of rhythmic movement therapy (RMT) is effective for the academic community preschool children’s social growth and intelligence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی غنایی چمن‌آباد | Ali Ghanayi Chemanabad
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

حسین کارشکی | Hossein Kareshki
1Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-637-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201639.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات