|
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۵۶-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی شیوههای فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و آزاد نیشابور |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیـده زمینه و هدف: شیوه های فرزندپروری به عنوان یکی از وظایف اساسی والدین نقش مهمی در دوره های بعدی زندگی فرزندان دارد. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روانی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور در سال تحصیلی88-1387 انجام گرفته است. روش تحقیق: این پژوهش توصیفی- تحلیلی بر روی 210 دانشجو (105 دختر و 105 پسر) از بین 3757 دانشجوی رشتههای علوم انسانی که به شیوه ی نمونهگیری طبقه ای تصادفی دو مرحله ای انتخاب شدند انجام گرفت. نمونه ی پژوهش با سه پرسشنامه ی شیوههای فرزندپروری( تکمیل شده توسط والدین)، خودکارآمدی و سلامت عمومی آزمون شدند و داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و دو عاملی ( F ) و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد. یافته: نتایج تحقیق نشان داد شیوههای فرزندپروری والدین بر خودکارآمدی دانشجویان تأثیر معنی داری داشته (0064/0= p ) و در این میان شیوه ی فرزندپروری مقتدرانه نسبت به شیوه ی سهل گیرانه (001/0= p ) و شیوه ی مستبدانه (01/0= p ) بر افزایش خودکارآمدی تأثیر معنی داری داشته است . همچنین شیوههای فرزندپروری بر سلامت روان نیز تأثیر معنی داری داشت ( 027/0 = p ) و تأثیر شیوه های فرزندپروری بر سلامت روانی متفاوت بوده است. به طوری که شیوه ی فرزندپروری مقتدرانه نسبت به شیوه ی مستبدانه (0078/0= p ) و شیوه ی سهل گیرانه نسبت به شیوه ی مستبدانه (018/0= p ) بر سلامت روان دانشجویان تأثیر معنی داری گذاشته است. نتیجهگیری: با توجه به تأثیر شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روانی که اهمیت ویژه ای در دانشجویان دارد، آموزش این شیوه ها برای والدین در سطوح مختلف توصیه می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارآمدی، دانشجویان، سلامت روان، شیوههای فرزندپروری |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Parenting Styles on Self-efficacy and Mental Health of Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Aim : Parenting style as one of the basic functions of parents has an important role at the later stages of life. This research has been accomplished to determine the effect of parenting styles on self- efficacy and mental health of students. Materials and Methods : This descriptive-analytical research has been done on 210 students (105 males and 105 females) among 3757 humanity students of Payam-e-Noor and Azad Universities in Neyshabour who were selected by multilayer cluster sampling method. The subjects were tested by child rearing self-efficacy and GHQ-28 questionnaires. The data were analyzed applying one-way ANOVA, two-factor (F), and Tukey test. Results : The results indicated that parenting styles had a significant influence on self-efficacy of students (p= 0.0064). There was a significant effect on increasing self-efficacy in authoritative style compared with permissive style (p=0.0001) and the authoritarian style (p=0.01). Also, parenting styles had a significant effect on mental health condition (p=0.027). Parenting styles had different significant effects on mental health of students. Authoritative style had an effect more than that of the authoritarian style (p=0.0078) and permissive style more than authoritarian style (p=0.018). Conclusion : Regarding the effect of parenting styles on self-efficacy and mental health which is of great importance in students, teaching programs about parenting styles is recommended for parents at different levels. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mental health, parenting styles, self-efficacy, students |
|
نویسندگان مقاله |
حسن توزندهجانی | Hassan Tozandehjani Islamic Azad University, Neyshabour Branch دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
جهانشیر توکلیزاده | Jahanshir Tavakolizadeh Gonabad University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی گناباد
زهرا لگزیان | Zahra Lagzian Islamic Azad University, Birjand Branch دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-278&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201695.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم پایه پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|