، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۴

عنوان فارسی آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار و میزان رعایت آن در یکی از بیمارستان های آموزشی گناباد
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: مطالبه و رعایت حقوق بیماران ، مستلزم آشنایی و آگاهی کارکنان گروه پزشکی و بیماران از محتوای منشور حقوق بیمار است لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار و میزان رعایت آن در یکی ازبیمارستان های شهر گناباد انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1389 با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته اطلاعات، شامل مشخصات دموگرافیک، میزان آگاهی و میزان رعایت منشور حقوق بیمار بود جمع آوری گردید. میزان سطح آگاهی در سه طبقه خوب، متوسط و ضعیف و میزان رعایت منشور حقوق بیمار در سه طبقه مطلوب، متوسط و نامطلوب رتبه بندی گردید. روش نمونه گیری در بیماران به صورت مبتنی بر هدف و در پرسنل بصورت طبقه ای تصادفی مرحله ای بود. داده ها پس از استخراج، با استفاده از روش های آمار توصیفی، کای اسکوئر، تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نمونه های این پژوهش شامل 189 نفر از بیماران زن و122 نفر مرد و از کارکنان گروه پزشکی 20 نفر زن و 13 نفر مرد بودند. همچنین نتایج نشان داد میزان آگاهی پرسنل و بیماران از منشور حقوق بیماردرحد مطلوب و منشور حقوق بیمار در 1/69 درصد موارد رعایت می شد. ارتباط آماری معنی داری بین سطح آگاهی بیماران و رعایت منشور حقوق بیمار وجود داشت بطوریکه با افزایش سطح آگاهی بیماران، میزان رعایت آن افزایش می یافت (007/0= p ). علی رغم آگاهی مطلوب گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار میزان رعایت آن در مقایسه با سایر مطالعات در حد مطلوب نیست. نتیجه گیری: آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی در حد خوب بوده ولی میزان رعایت آن در حد مطلوب نیست. لذا پیشنهاد می گردد مسؤولین بیمارستان راهکاری عملی جهت ارائه اطلاعات مکتوب پیرامون حقوق بیمار، هنگام پذیرش به مراجعین تدوین نمایند. به دانشجویان و افراد شاغل در بیمارستان آموزش داده شود جهت حفظ حرمت بیماران قبل از حضور بر بالین آنها از بیماران اجازه بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، کارکنان گروه پزشکی، منشور حقوق بیمار

عنوان انگلیسی Health Providers and Patients' Awarness on Patient Bill of Rights and Its Observing Rate in 22 Bahman Hospital
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Aim: Health providers and patient's knowledge and awareness of patient's rights bill require respect. Therefore, this study was performed to determine the awarness of patients and health providers about patient bill of rights and its observance rate in one of the hospital s in Gonabad. Materials and Methods: This descriptive-analytic study used a questionnaire to assess awareness and observance rate of patient's rights bill in 2010. The awareness was ranked in three categories (good, moderate and weak) and respecting patient's rights Bill in three floors (ideal, average and poor) . Sampling for patients was based on the objectives and for health providers was random classification. The obtained data were analyzed by SPSS software version 14 descriptive using statistics, Chi-square, T-independent, ANOVA and Pearson correlation coefficient at %5. Results: The results showed that 189 patients ( 60.8%) were females , 122 patients ( 39.2%) were males and 20 health providers ( 60.6%) were females and 13 ( 39.4%) were males. Health providers and patient awareness of patient 's rights bill was sufficient & patient's bill of rights in the study population is observed 69.1% of cases. There was a significant relationship between awareness and observance rates of patient's rights bill so that as patient awareness increased , observance patient's rights bill increased, too (p=0.007). The results also showed that despite optimal health provider's awareness of patient's rights bill , observance rates aren't satisfactory in comparison with other studies. Conclusion : Patients and staff awareness in the medical group level is good, but the observing rate isn't satisfactory . This study recommends that the managers of hospital develop a practical strategy to provide written information for patients about the rights when they are admitted. In order to preserve the patients' sanctity, students and health providers should be taught to get permission from patients before attending the bedside.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Awareness, health providers, patients rights bill

نویسندگان مقاله کوکب بصیری مقدم | Kowkab Basiri Moghadam
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

مهدی بصیری مقدم | Mahdi Basiri Moghadam
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

علیرضا مسلم | Alireza Moslem
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

حسین عجم زیبد | Hossein Ajam Zibad
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

فاطمه جمال | Fatemeh Jamal
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-266&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201703.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات