، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه ارومیه
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: رویکرد مثبت نگر به سلامتی روانی در سال های اخیر گسترش فراوانی یافته و بر این اساس مفهوم بهزیستی روانشناختی ظهور کرده که سلامت روانشناختی را بیش از آن که نداشتن بیماری تلقی کند، به عنوان داشتن ویژگی های مثبتی مانند عزت نفس، روابط اجتماعی مناسب و رضایتمندی می داند. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان بر اساس متغیرهای جنس و سال تحصیلی می باشد. روش تحقیق: این مطالعه از نوع مقطعی است. 376 نفر از بین دانشجویان رشته های مختلف کارشناسی و ورودی های مختلف با بهره گیری از نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. متغیر بهزیستی روانشناختی با بهره گیری از آزمون 84 سؤالی ریف و همکاران، که دارای 6 مؤلفه ی خودمختاری، هدفمندی در زندگی، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران و پذیرش خود است، سنجیده شد. جهت تحلیل داده ها، روش های آمار توصیفی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس به کار رفت. یافته ها: نتایج حاصل نشان دادند بین مؤلفه های بهزیستی روانشناختی بین دو جنس تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0>p) که غیر از مؤلفه ی هدفمندی در زندگی در سایر مؤلفه ها دختران دانشجو وضعیت بهتری نسبت به پسران دانشجو داشتند. بررسی تفاوت بهزیستی روانشناختی در بین ورودی های مختلف تفاوت معنی داری نشان نداد (05/0>p). نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن سطح بهزیستی روانشناختی در پسران دانشجو در قیاس با دختران و وجود تفاوت معنی دار بین آن ها، پیشنهاد می شود برنامه هایی جهت توانمندسازی آنان تدارک داده شود تا بتوانند در مقابل تنش ها و فشارهای روانی به خوبی سازگار شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روانشناختی، جنسیت، سال ورود به دانشگاه، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Study of Undergraduate Students' Psychological Well-being Status in Urmia University
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Aim: Positivistic approach to mental health has been highly developed in recent years and has led to the rise of psychological well-being which considers mental health as positive characteristics like self-esteem, appropriate social relationships, and life satisfaction, rather than lack of disease. Thus, the purpose of this research was to study the undergraduate students' psychological well-being status based on gender and academic status. Materials and Methods: This study was a kind of descriptive cross-sectional one. Three hundred and seventy six undergraduate students were randomly selected from different academic disciplines. Descriptive statistics, t-test for independent groups, and ANOVA were used to analyze the data. Results: There were gender differences in well-being components (p>0.01 and 0.05). Females scored higher than males in positive relations with others, regarding autonomy, environmental mastery, personal growth and self-acceptance. Males were higher than the other gender in purpose in life. There were not differences between different entrance time and psychological well-being. Conclusion: Due to the lower level of psychological well-being in male students in comparison to female ones, programs are recommended to strengthen male students so that they can cope with psychological tensions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه میکائیلی منیع | Farzaneh Michaeli Manee
of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University
گروه علوم تربیتی، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-260&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201709.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات