، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی درونی گروه پرستاری بهداشت جامعه و روان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: کیفیت در نظام آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هدف آن استفاد‌ه‌ی بهینه از منابع و امکانات است. با توجه به اهمیت ارزشیابی در ارتقای کیفیت، این مطالعه به منظور ارزیابی درونی گروه پرستاری بهداشت جامعه و روان دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شده است. روش تحقیق: این پژوهش از نوع توصیفی و نمونه های پژوهش اعضای هیأت علمی، مدیران مربوطه، دانشجویان، مستندات و منابع مرتبط با گروه پرستاری بهداشت جامعه و روان دانشگاه بوده که به صورت غیرتصادفی مبتنی بر هدف انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه و چک لیست بوده و گردآوری داده ها با استفاده از مشاهده، پرسشگری و حصول اتفاق نظر به روش بحث گروهی متمرکز صورت گرفته و از روش های آمار توصیفی برای تفسیر نتایج استفاده شده است. یافته ها: نتایج ارزیابی حاصل از مجموع نمره‌ی به دست آمده در 8 عامل، 41 ملاک و 212 نشانگر مورد بررسی نشان داد که عامل امکانات و تجهیزات آموزشی با کسب 18/92 درصد، بیشترین نمره و عامل دوره های آموزشی و برنامه های درسی و غیر درسی با احراز 55/55 درصد، کمترین نمره را به خود اختصاص داده است. نتیجه گیری: گروه باید در موارد دارای وضعیت مطلوب، جهت حفظ و ارتقای بیشتر متناسب با پیشرفت علم و تکنولوژی تلاش نموده و برای بهبود عواملی که نمره‌ی بالایی در ارزیابی درونی نداشته، بررسی و برنامه ریزی دقیق نماید. همچنین مدیران دانشگاه نیز باید با کمک و حمایت های مؤثر، شرایط و منابع لازم برای بهبود وضعیت گروه و دستیابی به بهترین حد مطلوب را فراهم سازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی درونی، پرستاری بهداشت جامعه و روان، گروه آموزشی، گناباد

عنوان انگلیسی Evaluation of Community and Mental Health Nursing Department of Gonabad University of Medical Sciences in 2010
چکیده انگلیسی مقاله  Abstract Background and Aims: Quality in educational system deserves special importance and its purpose is the maximum use of resources. Also, evaluation plays a fundamental role in quality improvement. Therefore, this study was designed to investigate the internal evaluation of community and mental health nursing department of Gonabad university of medical sciences. Materials and Methods: This study was a descriptive one. The sample included faculty members, managers, students and related resources as well as the documents of community and mental health nursing department of Gonabad university of medical sciences. A non-random selection based on the objective was used for their selection. Data collection tools were a questionnaire and a checklist. Moreover, observation, inquiry and focus group discussion were used to collect data. The data were analyzed via descriptive statistics. Results: Evaluation resulted in 8 factors, 41 criteria and 212 markers that were studied and indicated that the total score of facilities and educational equipments were the highest (92.18%). The minimum score was allocated to educational courses, academic and nonacademic curricula (55.55%). Conclusion: The department should attempt to maintain and promote the items with desired status according to progress of science and technology, they also should try to improve the factors that did not get high score on internal evaluation, by careful planning. University administrators also should provide necessary resources and good conditions to improve the group and achieve the best conditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهلا خسروان | Shahla Khosrovan
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

محمدرضا منصوریان | Mohammad Reza Mansourian
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

مجتبی کیان مهر | Mojtaba Kianmehr
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

هدایت ا... شمس | Hedayatollah Shams
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

لیلا صادق مقدم | Leila Sadegh Moghaddam
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

علی دلشاد نوقابی | Ali Delshad Noghabi
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-257&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201712.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات