|
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۲-۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه کارایی شناختی مردان نابینای اکتسابی در زندگی روزانه و همتایان بینا |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: فعالیتهای مختلف زندگی روزانه نیازمند اطلاعات حسی و پردازشهای شناختی مختلف است. هدف از این مطالعه بررسی تفاوت کارایی شناختی جانبازان نابینا با همتایان بینا در فعالیتهای روزانه می باشد. روش تحقیق: این مطالعه مقطعی مقایسهای در 92 جانباز نابینای دو چشم و 113 فرد همتا از نظر سن، جنس و تحصیلات انجام گرفت. جهت ارزیابی کارایی شناختی در زندگی روزانه از آزمون رفتاری بروک استفاده شد. تحلیل آماری برای مقایسه دو گروه در نمره این آزمون و خرده آزمون های مربوطه به وسیله آزمون آماری U من ویتنی صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد بین کارایی نابینایان و همتایان بینا در کارکردهای شناختی شروع فعالیت، انعطاف پذیری، احتیاط، توجه، حافظه، عواطف، تکانشگری، تهاجم و کارکرد اجتماعی تفاوت معنی داری وجود ندارد. ولی نابینایان در برنامه ریزی، هوشیاری و همدلی به طور معنی داری کارایی بالاتری نسبت به همتایان بینا دارند. نتیجه گیری: هر چند که افراد نابینا در برنامه ریزی و هوشیاری کارایی بالاتری نسبت به همتایان بینا دارند ولیکن این موضوع را می توان به کم بودن محرک های محیطی مزاحم برای آن ها دانست. همدلی نیز در نابینایان به دلیل وابستگی به دیگران تقویت می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
زندگی روزمره، کارایی شناختی، نابینا |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing Cognitive Performance of Blinds and Matched Sighted |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Different daily activities need different sensory information and cognitive processing. The aim of this study is to compare the cognitive performance in daily life of the blind veterans with normal sighted matched persons. Materials and Methods: In this cross-sectional comparative study, we compared 92 blind veterans and 113 matched sighted persons regarding age, gender and education using Brock Adaptive Functioning Questioner (BAFQ). Mann –Whitney U Test was used to compare the two groups. Results: The results showed a significant difference between planning, arousal level and empathy scales. Results did not show a significant difference between the two groups in initiation, flexibility, caution, attention, memory, emotionality, impulsivity, aggressiveness and sociality. Conclusion: The blind have better performance in arousal level and planning that is related to lack of peripheral flanker stimulus. Also, the blind have better empathy skills than the sighted because of their dependence upon others. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Blind, cognitive performance, daily living |
|
نویسندگان مقاله |
وحید نجاتی | Vahid Nejati
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-235&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201728.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم پایه پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|