|
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۷۰-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
باورهای خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه های آزاد خراسان جنوبی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: امروزه نقش و اهمیت باورها و تصورات افراد از توانایی های خود در شئون مختلف زندگی (اعم از تحصیل و شغل) بیش از پیش روشن گردیده است. این نقش و اهمیت با تأکید نظام های آموزشی بر خود راهبری در یادگیری دو چندان گردیده است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین باورهای خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه های آزاد خراسان جنوبی انجام گرفت. روش تحقیق: این تحقیق یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری در این مطالعه دانشجویان دانشگاه های آزاد خراسان جنوبی بودند. نمونه های مورد نظر شامل 405 آزمودنی بودند که به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. ابزارهایی که برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید عبارتند از: پرسشنامه ی استاندارد شده ی باورهای خود کارآمدی و پرسشنامه ی اضطراب امتحان. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معنی داری t استفاده گردید. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد میان خودکارآمدی و اضطراب امتحان رابطه ی معنی داری در سطح 01/0p< وجود دارد. در بررسی رابطه ی بین متغیرهای فردی با اضطراب امتحان و باورهای خودکارآمدی تنها بین معدل دیپلم و باورهای خودکارآمدی رابطه ی معنی داری در سطح 05/0>p به دست آمد. در بررسی میانگین نمرات آزمودنی ها بر حسب جنسیت تنها در متغیر اضطراب امتحان تفاوت معنی دار بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد توجه به باورها و تصورات افراد از توانایی های خود برای بهبود بهداشت روانی و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی و شغلی آتی آنان بسیار مؤثر و ارزشمند باشد. پیشنهاد می گردد برای ارتقاء و بهبود باورهای خودکارآمدی، علاوه بر گنجاندن دروسی در برنامه درسی دانشجویان، اساتید دانشگاه ها و معلمان به منظور ارتقاء و بهبود باورهای خودکارآمدی دانشجویان و دانش آموزان آموزش های لازم را ببینند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
باورهای خودکارآمدی، اضطراب، اضطراب امتحان |
|
عنوان انگلیسی |
Test-Anxiety and Self-Efficacy: A Study on the Students of Islamic Azad University, Branch of Southern Khorasan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Nowadays, self-directed approach to education is of great importance in the self-efficacy in educational settings. The findings of various research projects on the field reveal the vital role and importance of self-confidence in all areas of life. Accordingly, this project aims at studying the relationship between self-efficacy and test-anxiety in Iranian students of Islamic Azad University. Materials and Methods: This study is a descriptive and analytic study of correlation type. The selected 405 subjects who participated in the study were studying in Azad University, Southern Khorasan Province. They were selected through cluster random sampling. The data were collected through standardized questionnaires for self-efficacy and test-anxiety. Pearson correlation and t-test were employed to analyze the collected data using SPSS software. Results: There is a relationship between self-efficacy and test-anxiety at the level of p< 0.01. Also, the relationship between personal variables (age, sex, average, and ...) with test-anxiety and self-efficacy was scrutinized. The results showed that there is a significant relation between student average and self-efficacy at the level of p< 0.05 however, the sex variable was not influential in the results. Conclusion: There is a significant relationship between self-efficacy and test-anxiety and this in turn proved that self-efficacy is effective in improving the students’ mental health and their academic and vocational achievements. Accordingly, in order to improve self-efficacy, we need not only to include some instructions for self-efficacy in the curricula but also train teachers and students at any level of education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Self-efficacy, anxiety, test-anxiety |
|
نویسندگان مقاله |
محمد اکبری بورنگ | M. Akbaryboorang
سید امیر امین یزدی | SA. Aminyazdi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-213&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201763.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم پایه پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|