، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۷۴-۸۱

عنوان فارسی نقش برنامه طراحی‌شده در ارتقای سطح عزت نفس دانش‌آموزان دختر مدارس تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به اهمیت عزت نفس در تأمین سلامت روانی دانش‌آموزان و این موضوع که عزت نفس در تعامل با دیگران حاصل می‌شود و سبب داشتن تصور مثبت از خود و پیدایش حسی ارزشمند و عامل موفقیت دانش‌آموزان می‌گردد، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی ارتقا عزت نفس (ESE) از سری برنامه‌های آموزشی Live Wire Media در نمونه‌ای از دانش‌آموزان دختر کلاس اول ابتدایی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی که در سال 1385 انجام شد، نمونه‌گیری به شیوه تصادفی و مداخله به صورت آموزش برنامه طراحی‌شده ESE انجام شد. نمونه‌ها شامل دختران کلاس اول بودند که از یکی از دبستانهای غرب تهران انتخاب شدند. 29 دانش‌آموز در گروه آزمون و 31 دانش‌آموز، در گروه شاهد قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه پوپ با همه نمونه‌ها در ابتدای پژوهش و پس از 9 هفته مصاحبه گردید؛ سپس برنامه آموزشی به مدت 18 جلسه در طی 9 هفته شامل آموزش نظری و کارگاه آموزشی به صورت نمایش رفتارهای صحیح مانند قدردانی از خود، کنترل خشم، مسؤولیت‌پذیری برای گروه آزمون اجرا گردید. مصاحبه مجدّد با هر دو گروه پس از نیم‌سال صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمونهای Chi-Square،t و رگرسیون لجستیک دوتایی، در سطح معنی‌داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بر اساس تحلیل آماری پیش آزمون و پس آزمون، آموزش به طور معنی‌داری نمرات عزت نفس را در میان گروه آزمون بهبود بخشیده بود (05/0P<). تفاوت بین میانگین رشد نمره عزت نفس در گروه شاهد در طیّ نیم‌سال، 6/3±1/1- و در گروه آزمون در طی اجرای برنامه آموزشی 7/3±3/4 و معنی‌دار بود (000/0P<) و دانش‌آموزان گروه آزمون نسبت به دانش‌آموزان گروه شاهد از رشد مثبت و موفقیت‌آمیزی برخوردار بودند. نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر نقش و اثر مثبت این برنامه آموزشی طراحی شده بر ارتقای عزت نفس دانش‌آموزان سال اول دبستان بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عزت نفس، برنامه طراحی شده ESE، دانش‌آموز اول ابتدایی، دختر

عنوان انگلیسی The roll of Enhancing self esteem educational program on self -esteem promotion of the girl students in Tehran Primary Schools
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: To consider the importance of self esteem on students and knowing that self esteem is the causes of transaction with others, also it causes positive self imagination and a good self concept which causes student successfulness, this study with the aim of measuring the effectiveness of enhancing self esteem. Materials and Methods: In this semi-experimental study which was designed on 2006, random sample selection methods and educational intervention of "Enhancing Self Esteem" applied. Sample included of girls students of one of the school selected randomly from western areas of Tehran city. Case group included of all the students of a class (29 students) and another class as a control group (31 students). Pretest conducted with the all students in the beginning and after 9 weeks interviewed. Then the educational program in 18 sessions and in 9 weeks included of theoretical and workshop education to show the correct behaviors in the areas of appreciating yourself, control anger and taking responsibility carried out. After 6 months, post test performed and the data analyzed by SPSS soft ware and statistical test such as t, chi-square and logistic regression applied (P=0.05). Results: Statistical analysis of pre and post test showed that education significantly improved self esteem of the students (P< 0.05). The differences between the growth rate of self esteem in control group during half a year was 1.1± 3.6 and in case group during educational intervention 4.3±3.7 and this is statistically significant (P< 0.000). Case group in compare with the control group have had a positive and successful increase. Conclusion: To conclude research results show the effective and positive role of educational intervention on improving self -esteem of the grade one students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرخنده امین‌شکروی | F. Amin Shokravi


ربابه معماریان | R. Memarian


ابراهیم حاجی‌زاده | E. Hajizadeh


مهدی مشکی | M. Moshki



نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-140&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201833.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی داخلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات