، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۴-۳۹

عنوان فارسی بررسی عوامل مستعدکننده و آسیبهای ناشی از تصادفات با موتورسیکلت در شهرستان مشهد سال ۱۳۸۴
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به شیوع حوادث، سوانح، مرگ و میر، نقص عضو و سوء مصرف مواد در ایران و با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف تعیین عوامل مستعدکننده وآسیبهای ناشی از تصادفات با موتورسیکلت در شهرستان مشهد انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تمامی مراجعه‌کنندگان راکب و سرنشین موتور سیکلت که به دلیل تصادف به بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد مراجعه کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه‌ مورد استفاده که با استفاده از آخرین مقالات اینترنتی و اطلاعات کتابخانه‌ای و نیز اطلاعات مأمورین راهنمایی و رانندگی و نوع آسیبهای وارده تهیه شده بود، پس از تایید روایی و پایایی، توسط پرسشگران به روش مصاحبه، مشاهده و ثبت اطلاعات از پرونده تکمیل گردید. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمونهای t، آنالیز واریانس یک طرفه و Chi-Square در سطح معنی‌داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: در مجموع 400 بیمار واجد شرایط مورد مطالعه قرار گرفتند. بیشتر تصادفات موتورسیکلت، مربوط به مردان و در گروه سنی 30-21 سال بود؛ همچنین بیشترین میزان تصادفات مربوط به افرادی بود که 24 ساعت قبل از حادثه، به مدت 10-6 ساعت مشغول به کار بوده‌اند. 6/76% افراد از پوشش ایمنی استفاده نکرده بودند و تمامی فوت‌شدگان حادثه فاقد هر‌گونه پوشش ایمنی بوده‌اند. 3/17% نمونه‌های پژوهش از مواد افیونی استفاده می‌کردند. 1/31% سیگار می‌کشیدند. بیشترین آسیبها مربوط به شکستگی اندام تحتانی بود. بیشترین نحوه تصادف، برخورد جلو به پهلو بود. 2/62% این افراد تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند. بیشترین فراوانی تصادفات مربوط به حدود ساعت 20 (8 شب) بوده است. بین جنس، نوبت کاری، نوع پوشش ایمنی، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و سیگار با نحوه آسیب‌دیدگی رابطه آماری معنی‌داری وجود داشت (05/0P<). اما بین نحوه انتقال واحدهای پژوهش به بیمارستان و نحوه تصادف با نحوه آسیب‌دیدگی رابطه آماری معنی داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: بنابر نتایج این تحقیق، آمار تصادفات موتورسیکلت و وسعت و شدّت آسیبهای ناشی از آن چشمگیر و قابل تأمل است. میزان مصرف مواد افیونی، مشروبات الکلی و سیگار در واحدهای پژوهش نیز رایج بود که خود می‌تواند از عوامل مستعدکننده تصادفات باشد. از طرفی دوره‌های آموزش اختصاصی، رعایت اجباری مقررات راهنمایی و رانندگی، وضع قوانین واضح جهت رانندگی با موتور سیکلت، استفاده اجباری از تمامی وسایل حفاظتی و ملزم ساختن کارخانجات تولیدکننده وسایل نقلیه موتوری به تهیه و ساخت بهینه وسایل حفاظتی و ساماندهی به وضع نامناسب جاده‌ها، در کاهش آمار حوادث ترافیکی می‌تواند نقش مهمّی را ایفا نماید؛ همچنین غنی‌سازی فرهنگی، ارتقای سطح آگاهی، رشد اجتماعی، اقتصادی، امکانات تفریحی، انجام فعالیتهای پیشگیری در جهت کاهش تقاضا و کنترل دقیق شهرها و وضع قوانین جدید در خصوص ورود هر گونه مواد افیونی، مشروبات الکلی و سیگار از جمله راهکارهایی برای کاهش رواج مصرف این گونه مواد در بین جوانان می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادف، موتورسیکلت، مواد افیونی

عنوان انگلیسی Study on susceptible and damages from motorcycle accidents in Mashhad in 2005
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The studies have been suggested that 98% of accidents can be expected. Iran has developed that has been 33fold of developed countries of statistic of morality from accidents. According to statistics of Universal Health Organization, Iran has been got first position in driving accident all over the world. It’s incidence of accident and morality and malformation frequency and using drugs are not comparable to any countries. Therefore, this research has studied on susceptible factors and damages from motorcycle accidents in Mashhad. Materials and Methods: The present study is a descriptive study and Research Society has been all passengers of motorcycle that has presented for accident in Shahid Kamyab First Aid Hospital .According to studies, 400 patients are selected for research sample. In limited time of study, sampling of all bedridden patients in different parts has been performed on 2005. Questioners have been tested by using the recent Internet papers and library information and traffic police, officer's knowledge and kinds of damages and have been filled by questioners with interview, observation and record methods. Data Analysis has been done by necessary Statistical Tests and Software (spss11.5) Results: The findings suggested that the most injured patients who present for motorcycle accidents have ranged from 21-30 years old. The most accidents have been happened for people who worked 6-10 hours at 24 hours before accidents.76.6% of people have not used safety hat and all of dead did not have safety hat.17.3% of people has been used drugs.31.1% of Research Unites has been smoke cigarette. The most injures are happened in extremes. .The most method accidents have been lateral.62.2% of Research Unites has been operated. The most frequency of accidents have been happened at 20 P.M. There is significant statistical relation between gender, workweek and injuries, kind of safety cover, using drugs, smoking cigarette and alcohol and morbidity and kinds of damages but there is not any significant statistical relation between transportation to hospital and accident model with injuries. Conclusion: According to results of research, statistics of motorcycle accidents and paroxysm and extension of damages from it is significant. The amount of using drugs, alcohol and cigarette in Research Unite is also privilege that they can be susceptible factors in accidents. Special education courses, observe the rules, enactment of law for driving motorcycle, obligatory using of safety hat and good production of parts of motorcycle and optimizing of productions and roads play important roles in decreasing statistics of traffic accidents. Also, cultural enrichment, promotion of awareness, situational actions, amusement facilities, new regulations and controlling borders and fighting with supplying drugs will decrease addiction and accident.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accidents, Motorcycle, Addiction

نویسندگان مقاله عزت عراقی | E. Araqi


محمد واحدیان | M. Vahedian



نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-51&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201860.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی داخلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات