|
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۴-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نیازهای آموزشی هنگام ترخیص در بیماران مراجعهکننده به مراکز بهداشتی، درمانی شهرستان گناباد |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: آموزش و به کارگیری مشارکت بیماران در طول بستری، بویژه در زمان ترخیص کاملاً ضروری است تا بدون هرگونه ابهام و نگرانی نسبت به تمام آنچه در زمینههای مختلف باید رعایت و پیگیری کنند، کاملاً مطلع باشند و ضمن پیشگیری از عوارض احتمالی و با خود مراقبتی هرچه مؤثرتر بهبودی کامل را کسب نمایند؛ اما برخی شواهد موجود بیانگر نارساییهای احتمالی در این زمینه میباشد؛ اطلاع از کفایت یا عدم کفایت آموزشهای داده شده میتواند مبنایی مناسب جهت هرگونه تصمیم، برنامهریزی و اقدام لازم در این خصوص باشد. تحقیق حاضر با هدف کلی تعیین نیازهای آموزشی زمان ترخیص در بیماران مراجعهکننده به مراکز درمانی شهرستان گناباد انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی، 394 نفر از بیماران در مرحله ترخیص از بیمارستانهای گناباد به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه و فرم بازنگری که به همین منظور تدوین و از اعتبار و اعتماد علمی آن اطمینان حاصل شده بود، جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS و بهرهگیری از شیوههای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون Chi-Square) در سطح معنیداری 05/0P≤ تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: 4/57% از افراد مورد پژوهش مرد و 6/42% زن بودند. بیشتر آنها (6/70%) متأهل، 69% دارای تحصیلات راهنمایی و متوسطه و سایر آنها فاقد سواد یا در سایر سطوح تحصیلی بودند. آموزشهای ارائهشده از نظر خود بیماران (7/65%) در حدّ لازم بود ولی با توجه به نتایج بررسی 8/56% آنها از آگاهی قابل قبول برخوردار بودند و سایر آنها در حدّ لازم و کافی آگاهی نداشتند؛ 33% دارای نیاز آموزشی متوسط و 2/10% دارای نیاز آموزشی شدید بودند. آزمونهای آماری بین نیاز آموزشی بیماران در زمان ترخیص با توجه به سطح تحصیلات آنان اختلاف معنیداری را نشان داد (02/0=P)؛ اما این تفاوت با توجه به سایر ویژگیهای فردی آنان معنیدار نبود. نتیجهگیری: با توجه با اهمیت مسأله و نتایج این مطالعه مبنی بر برخی نارساییهای موجود، پیشنهاد میشود ابتدا به شناسایی و ریشهیابی علل اصلی و مؤثر در عدم کفایت آموزش بیماران، بویژه زمان ترخیص پرداخته شود و سپس نسبت به مواردی چون تأمین نیروی لازم، برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت برای کارکنان و فراهم نمودن امکانات و شرایط اجرای برنامههای آموزشی در بالین، قبل از ترخیص بیمار، برنامه آموزش خودمراقبتی برای ایشان اجرا گردد و با طراحی برنامهای مشخص و بررسی مددجویان قبل از ترک بیمارستان و مراکز، از تأمین این نیاز اساسی آنان اطمینان حاصل گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نیازهای آموزشی، بیماران، ترخیص، گناباد |
|
عنوان انگلیسی |
The survey of the patient educational need on discharge phase in Gonabad health and treatment centers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: It is necessary to teach and make the patients participate in their treatment and care specially on discharge from the hospital since they want to do self-care and treatment at home. This will make them aware of any problem and anxiety and help them to do self care and treatment well and effective, but some observations show problems and difficulties in this field. Quality and quantity of the given educations and knowing its sufficiency and insufficiency can be the base of decision making, planning and action .Then this research is done to determine the educational needs of the patient on discharge from Gonabad health and treatment centers. Materials and Methods: This is a cross sectional study done on random samples (394) the patient on discharge from Gonabab hospitals. The data were collected by a questionnaire and a checklist that were valid and reliable. SPSS software analytical and descriptive statistical methods were used. (P< 0.05). Results: Based on the research findings 57% were, male, 42.6% were female the most (0.6%) married and 69% had guidance and high school degree and the rest were illiterated or had the other degrees. The presented teaching were sufficient by % 65/7 of the patients, 56.8% had sufficient knowledge and the rest had not enough knowledge and awareness. 33% needed average education and 10.2% need to be thought seriously. Statistical tests showed a meaningful difference between the patients educational needs on discharge with their educational degrees (P=0.02) but it was not meaningful considering the other demographic properties (P>0.05). Conclusion: Since it is an important problem and the presence of some insufficiencies it is recommended first to diagnose and find the main cause and effective item on educational insufficiency of the patient on discharge and then provide the needed facilities, staff education at work and educational programs in clinics before discharge, self care programs, then we should be assure of the patients basic needs through planning a program. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Educational needs, Patient, Discharge, Gonabad |
|
نویسندگان مقاله |
علی محمّدپور | A. Mohammad Pour
ناهید دهقان نیری | N. Dehgan Naieri
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201868.doc |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم پایه پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|