|
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۵۰-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد (KAP) مدیران دانشکده علوم پزشکی شاهرود در زمینه مدیریت تعارض |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: تعارض و اختلاف نظر کارکنان در یک سازمان جزء طبیعت زندگی شغلی سازمانهای اجتماعی است و مدیریت تعارض یکی از مشکلترین و در عین حال مهمترین وظایف هر مدیر است که میتواند بازدهی و بهرهوری سازمان را افزایش دهد. پژوهش حاضر با هدف کلّی تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران دانشکده علوم پزشکی شاهرود در زمینه مدیریت تعارض انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی (کاربردی) که در سال 1385 انجام شد، با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش و نیاز به اطلاعات دقیق، تمام مدیران به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند؛ به منظور جمعآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر 6 سؤال عمومی و 51 سؤال اختصاصی در مورد آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران در زمینه تعارض تهیه و جهت تکمیل در اختیار مدیران قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS وINSTAT و آزمونهای آماری Pearson، Spearman و t در سطح معنیداری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: 6/7% از افراد مورد پژوهش مدیر ارشد، 3/30% مدیر میانی و 1/62% مدیر پایه بودند؛ 4/39% از آنان زن و6/60% مرد بودند. مدرک تحصیلی 7/16% از مدیران کمتر از لیسانس و 3/83% لیسانس و بالاتر بود. سابقه خدمت 3/27% از آنان زیر 10 سال و بقیه بیش از 10 سال بود. فقط 1/6% از مدیران در زمینه مدیریت تعارض دوره آموزشی را طی کرده بودند. میزان آگاهی افراد مورد پژوهش، با میانگین2/14 (از 20) در حدّ متوسط، نمره نگرش آنان با میانگین 6/45 (از 55) مثبت و میانگین نمره عملکرد آنان 8/11 (از150) و در حدّ خوب ارزیابی شد. نتیجهگیری: با توجه به لزوم آگاهی لازم و نگرش مثبت نسبت به مدیریت تعارض و نقش آن در عملکرد آگاهانه مدیران در این زمینه، میتوان اظهار داشت که برگزاری دورههای آموزشی در این زمینه برای مدیران و ایجاد مهارتهای لازم در استفاده از روشهای مدیریت تعارض در آنان، میتواند در بازدهی و بهرهوری سازمان نقش مؤثری ایفا نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی، نگرش، عملکرد، مدیریت تعارض، دانشکده علوم پزشکی شاهرود |
|
عنوان انگلیسی |
The Study of knowledge, attitude and performance of managers with conflict management background in faculty of medical sciences of Shahroud |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Conflict and mismatching in employee's opinion in national organizations is component of their nature and conflict management is one of the hardest as well as the most important duties of a manager that can increase efficiency and revenue of organization. Presented research has been done in this point of view Study of knowledge, attitude and performance of managers with conflict management background in faculty of medical sciences of Shahroud (2006). Materials and Methods: This research is a cross-sectional and applical studies. Paying attention to limitation of research substrade and essential need to adequate data, all data have studied in the way of capitation and a questionnaire consist of 6 general questions and 51 professional questions about knowledge, attitude and performance of managers connected to conflict, and have been prepared and given to managers. To analyse data SPSS and INSTAT softwares was used, and conclusions displayed through diagrams and tables. Results: Paying attention to conclusions of analysed data I found that 7.6% of research substrade are major managers, 30.3% are median managers and 62.1% are basis managers as well as 39.4% of them are females and 60.6% the rest are males.16.7% of managers have degrees under bachelor and 83.3% have upper than it.27.3%of manager have management experience lower than 10 years and the rest have more than 10 years. Just 6.1% of the managers passed didactic session and 93.9% had not tutorial terms. Knowledge grade of managers is 14.18/20 (intermediate level), their attitude grade is 45.62/55 (positive) and the average grade of performance is 110.76/150 that is normal and near good level. Conclusion: Paying attention to essential knowledge and positive attitude to conflict and its role on conscious performance of managers in this field can represent that holding didactic sessions for managers and creating essential skills in usage of conflict management techniques improve efficiency and revenue of organizations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد امیری | M. Amiri
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-41&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201871.doc |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم پایه پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|