، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۵۵-۶۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش مدون بر میزان آگاهی مراقبین و سیر بهبود زخم فشاری در مبتلایان به ضایعه نخاعی در شهرستان شاهرود
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: زخمهای فشاری یکی از عوارض جدّی در بیماران ضایعه نخاعی است که ممکن است در سراسر عمر فرد، با وی همراه باشد و ضررهای اقتصادی و انسانی بسیار زیادی برای بیمار، اطرافیان وی و جامعه داشته باشد. با توجه به این که برنامه‌های آموزشی، ‌روشی برای انتقال اطلاعات اساسی به بیماران و مراقبین آنها است، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر میزان آگاهی مراقبین و سیر بهبود زخم فشاری در این بیماران انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی (قبل و بعد)، جامعه مورد مطالعه را تمامی مصدومین نخاعی مبتلا به زخم فشاری،‌تحت مراقبت در منزل که 15 نفر بودند، تشکیل داد. مشخصات فردی و خصوصیات بالینی و میزان آگاهی مددجو و مراقبت‌دهندگان آنها با استفاده از پرسشنامه، ‌از طریق مصاحبه حضوری جمع‌آوری گردید. فرم بازنگری مشاهده‌ای نحوه مراقبت از زخم بر اساس راهنمای مؤسسه مراقبتهای بهداشتی و تحقیقاتی (AHCPR) و فرم بازنگری ارزیابی زخم بر اساس ابزار اندازه‌گیری وضعیت زخم (PSST) تدوین و قبل و بعد از آموزش مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون آماری غیر پارامتریک Wilcoxon، ‌در سطح معنی‌داری 05/0P انجام شد. یافته‌ها: در این پژوهش، آموزش باعث افزایش میزان آگاهی مراقبت‌دهندگان و عملکرد آنان شد. مقایسه میانگین نمرات ارزیابی زخم فشاری در نوبت اول قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی‌داری را نشان نداد؛ ولی مقایسه میانگین نمرات ارزیابی زخم فشاری در نوبت دوم و سوم قبل و بعد از آموزش، نشانگر اختلاف معنی‌داری بود (05/0P<). نتیجه‌گیری: آموزش مدّون و اختصاصی در پیشگیری و درمان زخم فشاری مؤثر است؛ چنانچه این آموزش، با ویژگیهای بیمار، دانش فرد و سبک زندگی وی متناسب باشد، بیشتر مؤثر خواهد بود. مشارکت کارکنان درمانی در آموزش به بیمار و خانواده وی و پیگیری آنان پس از ترخیص از بیمارستان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زخم فشاری، آموزش، صدمات نخاعی

عنوان انگلیسی The effect of structured educational model on knowledge of caregivers and the process of pressure ulcer healing in veterans with spinal cord injury in Shahroud, Iran.
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Pressure ulcers are a major complication of spinal cord injury (SCI) that might stay with the injured person during his or her lifetime and have the human and economic costs for the individuals with SCI and his family and society. Educational programs are mechanisms for the transferring essential information to the patients and caregivers. The aim of this study was to evaluate the effect of education on knowledge of caregivers and the process sore healing in veterans with SCI. Materials and Methods: This was a quasi- experimental study. That was conducted among 15 veterans with SCI, living under care in their houses. Data was obtained through interviews made by a qualified nurse’s. Through inspection, we obtained the ulcer care was based on guideline’s of the Agency Health Care Policy and Research (AHCPR). The wound was assessed by using the Pressure Sore Status Tool (PSST). The SPSS statistical software was used for statistical analysis and Wilcoxon statistical test with a significant level of P< 0.05 was chosen. Results: Education resulted in the increase of the knowledge of caregivers and their performances by comparing the grades of the evaluation of the wounds in the round before and after training doesn’t show a significant difference, but comparing the results of the second and the third round before and after training (education) showed a relatively big difference (P< 0.05). Conclusion: Enhanced, individualized education about the prevention and management of ulcers was effective. Then if this educations are related to the patients conditions, his knowledge and the way he or she lives will even be more effective. Taking part of the medical staff in educating the families and the patients and taking further action after being discharged from the hospital should be more considered
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pressure sore, Education, Spinal cord injury

نویسندگان مقاله آذر سوزنی | A. Soozani


محمدرضا حسنی | MR. Hasani



نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201872.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات