، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۵-۶۱

عنوان فارسی مقایسه اختلالات همراه در دخـــتران و پسران مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بارز بودن تفاوت اساسی در نسبت پسر به دختر بین نمونه های ارجاعی و(10:1 ) و نمونه های جامعه (3:1 ) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی ADHD این سوال را مطرح می کند که آیا تفاوت های جنسی درتظاهرات اختلالات همراه با ADHD نقش داشته و با عث ارجاع کمتر دختران به کلینک می شود. روش بررسی: بررسی نقش جنس در اختلالات همراه با ADHD در کودکان ارجاع شده به کلینیک روانپزشکی روش بررسی: تعداد 147 کودک و نوجوان مبتلا به ADHD 5 تا 17 سال مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. که تشخیص بالینی ADHD در بیماران با مصاحبه بالینی روانپزشک و تست تشخیصی K – SADS انجام شده است. بررسی وجود اختلالات همراه در افراد بیمار با استفاده از مصاحبه بالینی روانپزشکی و تست تشخیصی K – SADS, انجام شده است. یافته‌ها: اختلالات همراه بآ ADHD در کودکان مراجعه کننده به کلینک در دختر و پسر مشابه هم می باشد. و دختران مبتلا به ADHD درمقایسه با پسرها در معرض خطر بیشتر برای اختلالات افسردگی و اضطرابی نبوده اند. نتیجه گیری: نتایج ما بیانگر آن است که بین دختر و پسر مبتلا به ADHD مراجعه کننده به کلینیک در خطر اختلالات همراه تفاوتی وجود ندارد و این می تواند بیانگر وجود شباهت های بیشتر (تا وجود تفاوت ) در ADHD دختر و پسر باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نقص توجه و بیش فعالی ، تفاوت جنسی ، اختلالات همراه

عنوان انگلیسی Gender differences in comorbid disorders with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The substantial discrepancy in the male-to-female ratio between clinic-referred (10 to 1) and community (3 to 1) samples of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) suggests that gender differences may be operant in expression of comorbid disorders with ADHD. Materials and Methods: The study included 71 boys and 76 girls with ADHD (aged 5-17 years) were diagnosed by clinical interview and the Schedule for effective Disorders and Schizophrenia for School – Age Children Present and Lifetime version (K – SADS – PL). They were assessed with structured diagnosed interview and K- SADS for DSM-IV disorders . Results: The co-occurrence of ADHD and comorbid psychopathology in girls, who were referred to clinic, was the same for the boy probands with ADHD. Conclusion: Our results suggest that boys and girls do not differ in the comorbid disorders with ADHD.Although this is consistent with prior work suggesting more similarities than differences in the nature of psychiatric comorbidity in ADHD boys and girls, we cannot make strong conclusions, thus replication studies are needed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ADHD, gender differences, comorbid disorders

نویسندگان مقاله پریا حبرانی | P. Habrani


فاطمه بهدانی | F. Bahdani



نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201912.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی داخلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات