، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۰

عنوان فارسی بررسی میزان به کارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رویکردهای جدید پژوهش در آموزش بر استفاده از راهبردهای یادگیری و مطالعه در تسهیل فرایند یادگیری و در نهایت ارتقای پیشرفت تحصیلی معطوف می‌باشد. اهمیت راهبردها به عنوان راهکاری برای ارتقای سطح آموزش کاملاً شناخته شده است. با توجه به مطالعات اندک در این زمینه پژوهشی با هدف تعیین بررسی راهبردهای یادگیری در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد انجام گردید. روش بررسی: تحقیق حاضر به صورت پیمایشی اکتشافی و در سال 83-82 انجام شد. از بین دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد به روش سهمی تصادفی و با توجه به حجم، 121 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری استاندارد وین اشتاین بود. از آمار توصیفی و تحلیلی آزمون t، آنالیز واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی برای پردازش اطلاعات استفاده شد. 05/0P< به عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد. یافته‌ها: بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به دانشجویان پرستاری (5/35%) و سپس رشته مامایی (1/28%) بهداشت (0/14%)، مبارزه با بیماریها (3/8%)، اتاق عمل (4/7%) و هوشبری (8/5%) بود. مقایسه نمره حیطه‌های ده‌گانه پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری بین دو گروهی که محل مطالعه خود را مناسب دانسته‌اند و گروهی که محل مطالعه خود را مناسب ندانسته‌اند، اختلاف‌ آماری معنی‌داری ‌نشان نداد (05/0P>). میانگین نمرات حیطه‌های نگرش، انگیزش، کنترل دقت، اضطراب و تمرکز بین رشته‌های مختلف اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد (05/0P<). همچنین راهبردهای آزمون با پیشرفت تحصیلی ارتباط آماری معنی‌داری داشت (05/0P<). میانگین نمره انگیزش نیز نسبت به زمان مطالعه در کتابخانه اختلاف آماری معنی‌داری داشت (05/0P<). میانگین نمرات دانشجویان علوم پزشکی گناباد معادل صدک 20-30 نمرات هنجاری دانشجویان آمریکا بود. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌گردد به منظور افزایش توان یادگیری و ارتقای کیفیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی، به کارگیری این راهبردها به دانشجویان آموزش داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای یادگیری، دانشجویان علوم پزشکی، تدریس

عنوان انگلیسی The survey of using learning strategies rate in students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The recent strategies of research in education is based on usinglearning strategies for education development and facilating learning process. The strategies importance as a way and method of improving education level is known for all today. Since a few researches has been done on this subject , we did a research called,The survey of using learning strategies rate on Gonabad medical sciences students in 2002-3 Materials and Methods: This is a pilot survey that its samples were all Gonabad medical students ,121 students were selected through random quota. Data were collected by a questionnaire containing demographic features and learning strategies questions of Weinstein.The data were analysed by T-test, and correlation coefficient. Results: The most frequency was related to nursing students with 35.5%, Midwifery students, 28.1%, health students 14.0%, controlling disease students 8.3%, operation room students 7.4% and anesthesia students 5.8%. The average students marks of attitude, motivation, time control, anxiety and concentration showed a meaning full statistical difference between different students(p< 0.05). Exam strategies had a meaningful relationship with education development(p< 0.05). The average marks of motivation had a meaningfull statistical difference with duration of studying in the library(p< 0.05). The average marks of the student’s were 20 to 30 centile of normal marks of American students. Conclusion: It is recommended to teach these strategies to students to use them in learning and improve their abilities for improving education quality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning strategies, Medical sciences students, Teaching

نویسندگان مقاله لاله حسینی شهیدی | L. Hosseini Shahidi


علیرضا عطاردی | A. Atarodi


مریم مقیمیان | M. Moghimian



نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-74&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201939.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی داخلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات