|
|
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۸-۱۱۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مسائل جسمی و روانشناختی بلوغ بر بهزیستی عمومی و ابعاد آن در میان دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان جیرفت |
|
| چکیده فارسی مقاله |
گذر از بلوغ با خطر ابتلا به مشکلات روانی، بخصوص مشکلاتی در رابطه با کنترل هیجان و رفتار مشخص می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش مسائل جسمی و روانشناختی بلوغ بر بهزیستی عمومی و ابعاد آن در میان دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان در شهر جیرفت بود. مطالعه حاضر از نوع روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره اول دبیرستان های شهر جیرفت بود. نمونه شامل 20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل بود که گروه آموزش تحت آموزش مسائل بلوغ قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه بهزیستی عمومی اسکهیل (2001) بود. برای تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. P< 0.05.تحلیل داده ها نشان داد در مقایسه گروه آزمایش با کنترل، آموزش مسائل بلوغ باعث افزایش بهزیستی عمومی و بعد بهزیستی روانشناختی و همچنین کاهش ناراحتی روانشناختی دختران شد . نتایج این پژوهش حاکی از آن است که آموزش مسائل بلوغ تأثیر مثبتی بر بهزیستی روانی دختران دارد و علایم ناراحتی روانشناختی را کاهش می دهد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Effect of physical and psychological puberty training on general well being and its dimensions in girl students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Transition through puberty is marked by an increased risk for the onset of a range of health problems, particularly those related to the control of behavior and emotion. The aim of this study was to determine the effectiveness of training puberty (physical and psychological matters) in general well being and its dimensions in girl adolescents. This was a quasi-experimental study in which the target population included all girl students at the first grade of high school in Jiroft, Iran. 40 students (20 in the experimental group and 20 in the control group) was selected using multi stage sampling method. The experimental group was educated in twelve-90- minute sessions. The content of the educational course included physical signs of puberty, physiologic change in menstrual period, hygiene, nutrition, and psychological changes of puberty. The participants completed the Skehill's general well being questionnaire before and after the intervention. Covariance analysis revealed the efficacy of education on the enhancement of psychological well being and psychological distress reduction. Therefore, it is recommended to implement health educational programs about physical and psychological matters during puberty to elementary and secondary school students to improve their mental health |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Adolescent, Girl, Mental Health, Puberty |
|
| نویسندگان مقاله |
شهربان محرابی | Shahrban Mehrabi Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabbatabai University, Tehran
احمد اعتمادی | Ahmad Etemadi Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabbatabai University, Tehran
احمد برجعلی | Ahmad Borjali Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabbatabai University, Tehran
اسماعیل سعدی پور | Esmail Sadipoor Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabbatabai University, Tehran
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1226-1&slc_lang=en&sid=1 |
| فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202230.pdf |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
en |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
اقتصاد سلامت |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|