، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی رابطه بین عملکرد تعادلی و توجهی در افراد ناشنوا و شنوا
چکیده فارسی مقاله هدف: ناشنوایی علیرغم آسیبی که به برقراری ارتباط می­گذارد، با اختلالات جسمانی دیگری مثل ضعف تعادلی و شناختی نیز مرتبط می­باشد. بررسی عملکرد تعادلی و شناختی در مطالعات معدودی مورد توجه محققان بوده، اما تعیین ارتباط بین این دو عملکرد کمتر بررسی شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط عملکرد شناختی و عملکرد تعادلی در افراد  ناشنوا بود. روش ­ها: تعداد 39 دانش­آموز ناشنوا از مدارس استثنایی شهر همدان و 40 دانش­آموز شنوا در این مطالعه شرکت کردند. اطلاعات مربوط به عملکرد توجهی افراد با استفاده از نرم­افزارهای فلنکر، عملکرد پیوسته و استروپ مورد ارزیابی قرار گرفت؛ همچنین تعادل این افراد با استفاده از خرده مقیاس تعادلی آزمون برونینکس ازورتسکی اندازه­گیری شد. با استفاده از روش آماری من یوویتنی و ویلکاکسون و همچنین آزمون اسپیرمن نتایج در نرم­افزار SPSS و با 0/05< p مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج نشان دادند که افراد ناشنوا به‌طور معنی­داری دارای عملکرد تعادلی و شناختی ضعیف­تری نسبت به افراد شنوا می­باشند. نتایج آزمون همبستگی نیز نشان داد که بیشترین همبستگی در نتایج آزمون فلنکر با آزمون راه رفتن پاشنه-پنجه وجود داشت (0/05>P). نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج بیان شده در این پژوهش افراد ناشنوا برای اجرای اعمال تعادلی وابستگی بیشتری به اطلاعات بینایی دارند. همچنین با افزایش ظرفیت توجهی شاید بتوان موجب بهبود عملکردهای حرکتی در این افراد گردید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناشنوا، تعادل ایستا، تعادل پویا، توجه

عنوان انگلیسی Relationship between Balance and Attentional Function in Deaf and Healthy People
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Deafness, in spite of the damage to the relationship, is also associated with other physical disorders such as imbalance and cognitive impairment. The study of balance and cognitive function in deaf has been considered by researchers in a few studies, but the relationship between these two functions has been less relevant. The purpose of this study was to examine the relationship between attentional function and balance performance in deaf people. Methods: 39 deaf students from exceptional schools in Hamadan and 40 healthy students participated in this study. The Information about attentional performance of the subjects was evaluated by Flanker, continuous performance and Stroop softwares. Also, the balance was assessed using the balance subset of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-II, a standardized test of static and dynamic balance. Data were analyzed using Maan-Withney U, Wilcoxon and Spearman test statistical methods. Results were analyzed by SPSS software with p < 0.05. Results: The results showed that deaf people have significantly lower balance and cognitive function than healthy subjects. The results of correlation test showed that the highest correlation was observed in Flanker test with heel-toe walking test (P < 0.05). Conclusion: Depending on the results presented in this study, deaf people have a greater dependence on visual information. It may also be possible to improve motor function by increasing the amount of attention.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Deaf, Static balance, Dynamic balance, Attentional function

نویسندگان مقاله آیدا عصاریها | Aida Asariha


الهه آزادیان | Elaheh Azadian
Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Hamedan Branch, Hamedan, Iran.
گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://biomechanics.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2746/article-2746-2202563.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات