، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۵۳-۶۰

عنوان فارسی تاثیر تمرینات مقاومتی بر عملکرد مهارت های حرکتی درشت و تعادل کودکان فلج مغزی اسپاستیک
چکیده فارسی مقاله هدف: فلج ­مغزی شایع­ترین ناتوانی حرکتی مزمن در کودکان است که می­تواند تأثیر منفی بر عملکرد حرکتی داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر توانایی حرکتی درشت، تعادل و سرعت راه رفتن بود. روش ­ها: 21 آزمودنی پسر 12-16 ساله فلج مغزی دیپلژیک به طور تصادفی پس از شرکت در آزمون مهارت­های حرکتی درشت (نظیر بالا رفتن از پله، راه رفتن، نشستن و برخاستن)، آزمون­های تعادلی برگ و 10 متر راه رفتن (سیستم طبقه­بندی عملکرد حرکتی درشت) به 2 گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته سه جلسه 45 دقیقه­ای در تمرینات مقاومتی شرکت کردند؛ اما گروه کنترل در هیچ تمرینی مشارکت نداشت. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون t مستقل و وابسته استفاده شد. یافته­ ها: به دنبال 8 هفته تمرین مقاومتی میانگین عملکرد مهارت­های  حرکتی درشت  در بخش  Eو D، به ترتیب قبل از تمرین 69/1±00/39 و 54/2±66/25 بود و پس از تمرین به ترتیب به 98/1±77/43 و 85/1±77/30 تبدیل شد، که به ترتیب  مبین 59% و 69% افزایش معنی­دار می­باشد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت حرکتی درشت، تعادل، تمرین مقاومتی، فلج مغزی.

عنوان انگلیسی The Effect of Resistance Training on Performance of Gross Motor Skills and Balance in Children with Spastic Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Cerebral palsy is the most common chronic motor disability in children and can have negative effect on motor functions. The purpose of this study was to investigate the effect of eight weeks resistance training on gross motor ability, balance and walking speed in a group of such children. Methods: 21 cerebral palsy boys with spastic diplegia, aged between 12 and 16 years (mean, 13.66 years), participated in this study. A pre-test, involving walking, sitting, standing and walking up stairs. They were randomly divided into an experimental and control groups. Then, the experimental group participated in 8 weeks of resistance training.  The data was attained from a 10 meter walk test, Berg Balance Test, gross motor ability Section E, D and GMFCS tests.  Kolmogorov-Smirnov test, sample t-test were used for analyzing the data. Results: The results showed a significant improvement in the performance of experimental group in gross motor abilities section  E and D, balance and walking speed after 8 weeks of resistance training (P < 0.05(. However, significant differences were not observed in the control group before and after the study (P < 0.05).  Conclusion: The results showed that resistance training improves gross motor ability, balance and gait in children with cerebral palsy hence, it is recommended that resistance exercise be used as a therapeutic modality for children with cerebral palsy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم زرین کلام | Ebrahim Zarrinkalam
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

مجید عبادی فرا | Majid Ebadi Fara
Department of physical education and sport science, Islamic Azad University, Hamedan branch, Hamedan, Iran.
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://biomechanics.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-95-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2746/article-2746-2202644.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات