|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۲-۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تابآوری، سخترویی و سلامت عمومی دانشآموزان دختر هنرستانی منطقه ۱۳ شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تابآوری، سخت رویی و سلامت عمومی دانش آموزان دختر هنرستانی منطقه 13 تهران بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهآزمایشی، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع طرح، شبهآزمایشی است. در این پژوهش از طرح پیشآزمون و پسآزمون با یکبار پیگیری سهماهه همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان هنرستانی منطقه 13 شهر تهران در سال 1396 بود. بدین منظور تعداد 60 نفر از دانشآموزان جامعه موردنظر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش(40 نفر) و کنترل(20 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه حالت– صفت بیان خشم STAXI-2، مقیاس تابآوری کونور–دیویدسون، پرسشنامه سخت رویی کوباسا ، سلامت عمومی 28-GHQ و همچنین آموزش پروتکل مدیریت خشم بهصورت گروهی در 12 جلسه هفتگی بود.دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر توسط نرمافزار SPSS ویرایش 24 مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش کنترل خشم بهصورت معناداری موجب کاهش میزان خشم و افزایش میزان تابآوری، سخت رویی و سلامت عمومی در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد(0/05 > P). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که با برگزاری جلسات روانشناختی – آموزشی مانند آموزش مدیریت خشم در مدارس میتوان به افزایش سلامت روان در میان دانش آموزان کمک کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش مدیریت خشم، تابآوری، سخت رویی، سلامت عمومی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of an Anger Control Training Program on Resilience, Hardiness and General Health of School Girls |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of an anger control training program on resilience, hardiness and general health of school girls. Methods: This is a quasi-experimental study with pre-test, post-test design follow-up design using control group. The study population consisted of all female students of technical vocational schools in Tehran, Iran (district 13) in 2017. Of these, 60 were selected using a convenience sampling method and randomly divided into two groups of intervention (n=40) and control (n=20) groups. The instruments were State-Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2), Connor-Davidson Resilience Scale, Kobasa's Hardiness Scale, 28-item General Health Questionnaire (GHQ-28). The anger control training was presented in 12 sessions, one session per week. Collected data were analyzed using repeated measures ANOVA in SPSS v.24. Results: The anger control training program could significantly reduce the amount of anger and increased the levels of resilience, hardiness and general health in the intervention group compared to the control group (P< 0.05). Conclusion: Psychoeducational interventions such as anger control training can improve the mental health of school girls. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
طاهره هارونی | Tahere Harooni Department of personality psychology, Islamic Azad University, Tehran, Iran. کارشناسی ارشد گروه روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی، تهران، ایران
محمدکاظم ضرابیان | Mohammad Kazem Zarabian Research Center for Behavioral Disorders and Substance Abuse, University of Medical Sciences, Hamadan, Iran. دکترای تخصصی روانشناسی، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران.
اشرف سادات موسوی | Ashraf Sadat Mousavi Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3017-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی و روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|