روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۴-۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش گروهی والدین بر سلامت روان والدین و کاهش مشکلات کودکان دچار اختلالات طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مداخلات زودهنگام می‌تواند در تعدیل یا حذف بسیاری از نشانگان اصلی اوتیسم و افزایش مهارت‌های جدید نقش بسیار مهم و تأثیر گذاری داشته باشد. آموزش والدین برای انجام مداخلات منجر به کاهش احساس افسردگی، استرس و افزایش احساس توانمندی در آن‌ها خواهد شد. پژوهش حاضر به  بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین در زمینه اوتیسم و شیوه‌های مدیریت رفتار بر سلامت روان والدین و نشانگان اوتیسم کودکان آن‌ها می پردازد. روش: یک گروه 30 نفری از والدین کودکان مبتلا به اوتیسم به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش وکنترل قبل از شروع مداخلات مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد از پایان جلسات مداخله مورد ارزیابی مجدد قرار  گرفتند. با مقایسه ی نمرات پیش آزمون وپس آزمون میزان تاثیر مداخلات مورد ارزیابی قرار گرفت.  طول دوره مداخلات 10 جلسه 90 دقیقه ای منطبق با برنامه تانگ بود که به صورت هفتگی اجرا ‌شد. به منظور بررسی والدین 3 پرسش‌نامه سنجش کارکرد خانواده (FAD)، راهبردهای مقابله‌ای بیلینگز و موس (1981) و مقیاس سلامت عمومی گلدبرگ (1979) استفاده شد. به منظور بررسی کودکان از مقیاس درجه‌بندی اوتیسم کودکی (CARS) و نیمرخ روانی-آموزشی تجدیدنظر شده استفاده شد. یافته ها: اختلاف نمره سلامت عمومی پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش با میانگین (2.8±4.5-)و گروه کنترل با میانگین (9.5±44.5) بررسی شد و نتایج بیانگر تفاوت معنادار بین دو گروه بود(17.16- t=،22 df=،0.001p<). مطالعه حاضر نتوانست تفاوتی را در راهبردهای مقابله‌ای ( بر اساس پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای بیلینگز و موس) و مقیاس سنجش کارکرد خانواده (FAD)در قبل و بعد از مداخله در گروه آزمایش با گروه کنترل نشان دهد.در دو آزمون بکار رفته برای کودکان نیز بین دو گروه تفاوتی دیده نشد. علیرغم تلاش محققین بیش از نیمی از موارد برای پیگیری (3 ماه بعد) مراجعه نکردند، لذا نتایج پیگیری به علت تعداد کم مورد آنالیز قرار نگرفت.      نتیجه گیری: مطالعه حاضر اهمیت آموزش گروهی والدین در زمینه اوتیسم و شیوه‌های مدیریت رفتار بر سلامت روان والدین رانشان می دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اوتیسم، آموزش گروهی والدین، مشکلات رفتاری

عنوان انگلیسی The Study of a Parental Education Program on the Mental Health of Parents and Behavioral Problems of Their Children with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:  Early interventions can play an important role in alleviating or eliminating many of the major symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD) and enhancing new skills. Parental education can reduce the parents' depression and stress and increase their empowerment. This study aimed to evaluate the effect of a parental education program the mental health of parents, behavioral problems of their children with ASD. Methods: A group of 30 parents of children with ASD in Tehran, Iran were selected by a convenience sampling and were randomly divided into intervention and control groups. The  parents in the intervention group received educational intervention according to Tonge et al. (2006)'s method in 10 sessions each for 90 min in Tehran Psychiatric Institute. Data collection tools were the Family Assessment Device, the Childhood Autism Rating Scale, Billings and Mouse's Coping Strategies Scale, and 28-item General Health Questionnaire.  All participants were evaluated at three stages of pretest, posttest, and 3-month follow-up. Results: The effect of parental education program on the clinical symptoms and its dimensions was significant at three measurement phases. In the 3-month follow-up duration, the results remained unchanged. There were a significant difference between the two study groups in general health, family function, coping strategies, and children's behaviors (F=4.859, P=0.023). Conclusion: Parental education can improve the mental health of parents and reduce the behavioral problems of their ASD children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میترا حکیم شوشتری | Mitra Hakim shooshtari
Mental Health Research Center, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

هادی زرافشان | Hadi Zarafshan
Psychiatry & Psychology Research center, Roozbeh Hospital, Tehran University of Medical Science,Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی ، بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران

مهرداد محمدیان | Mehrdad Mohamadian
Mental Health Research Center, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

جمیله زارعی |
Spiritual Health Research Center, School of Behavioral Sciences and Mental Health, psychology group, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

عیسی کریمی کیسمی | Issa Karimi
School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

هلیا هوشنگی | Helia Hooshangi
School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی انستیتو روانپزشکی تهران


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-6&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات