روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۵-۵

عنوان فارسی نقش واسطه ای راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین باورهای فراشناختی و سبک های دلبستگی با رفتارهای پرخطر فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان یکی از نگرانی مهم سلامت روانی و اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم هیجان در ارتباط بین باورهای فراشناختی و سبک­های دلبستگی با رفتارهای پرخطر در میان فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان انجام شد. روش ­ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی با تحلیل مدل معادلات ساختاری بود. نمونه شامل 243 نفر از فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه­های نظم­جویی شناختی هیجان، سبک دلبستگی کولینز و رید، فراشناخت کودکان و رفتارهای پرخطر پاسخ دادند. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان بین باورهای فراشناختی و سبک­های دلبستگی و رفتارهای پرخطر میانجیگری می کند ولی ارتباط معناداری بین راهبردهای سازگارانه تنظیم هیحان با رفتارهای پرخطر یافت نشد. همچنین باورهای فراشناختی با راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان، رابطه مستقیم و معناداری نداشتند (0/001P< ) ولی ارتباط معنادار و مستقیمی بین باورهای فراشناختی با راهبردهای ناسازگارانه پیدا شد. تمامی سبک­های دلبستگی نیز ارتباط مستقیم و معناداری هم با راهبردهای سازگارانه و هم با راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان داشتند. این نتایج نشان می­دهد که مدل حاضر قادر به تبیین 14 درصد از رفتارهای پرخطر فرزندان نوجوانان اعصاب و روان است. نتیجه‌گیری: یافته­ ها نشان داد همسو با مدل مفهومی حاکی از آن است که  باورهای فراشناختی و سبک­های دلبستگی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق راهبردهای تنظیم هیجان با رفتارهای پرخطر مرتبط هستند. این نتایج کاربردهای عملی در طراحی برنامه های پیشگیرانه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Mediating Role of Emotion Regulation in the Relationship of Metacognitive Beliefs and Attachment Styles with Risky Behaviors in Children of War Veterans with Psychiatric Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: High-Risk behaviors among adolescents are a major concern for mental and social health. The purpose of this study was to investigate the mediating role of adaptive and maladaptive emotion regulation strategies in the relationship of metacognitive beliefs and attachment styles with risky behaviors among adolescent children of war veterans with psychiatric disorders. Method: This is a descriptive correlational study conducted on 243 adolescent children of Iraq-Iran war veterans suffering from psychiatric disorders who were selected using a convenience sampling method. They responded to Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Short form), Revised Adult attachment Scale, Metacognitions Questionnaire for Children, and Risky Behaviors Scale. Results: The emotion regulation strategies mediated the relationship of metacognitive beliefs and attachment styles with risky behaviors. There was no significant relationship between adaptive strategies of emotion regulation and risky behaviors, and between metacognitive beliefs adaptive strategies of emotion regulation (p>0.001), but the relationship between metacognitive beliefs and maladaptive strategies was significant. All attachment styles had a direct and significant correlation with both adaptive and maladaptive strategies of emotion regulation. The presented model could explain 14% of the risky behaviors in subjects. Conclusion: Metacognitive beliefs and attachment styles are directly and indirectly related to emotion regulation strategies and risky behaviors of the children of war veterans. These results can be used for designing the preventive programs for this group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهرام محمدخانی | Shahram Mohammadkhani
Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

جعفر حسنی | Jafar Hasani
Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

مهدی اکبری | Mehdi Akbari
Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

نسیبه یزدان پناه | Nasibe Yazdan panah
Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-379-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات