روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۶-۶

عنوان فارسی اعتباریابی مقیاس عاطفه مثبت و منفی‌ برای کودکان (PANAS-C): بررسی مقایسه‌ای فرم-های اصلی و کوتاه در نمونه‌ای از دانش‌آموزان ایرانی
چکیده فارسی مقاله اهداف: این مطالعه با هدف بررسی، انطباق و اعتباریابی مقایسه­ای فرم­های اصلی و کوتاه مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان در دانش­آموزان ایرانی انجام شد. مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی بود. این پژوهش بر روی دانش­آموزان دختر و پسر مدارس دولتی در مقاطع دبستان و متوسطه شهر تهران و در سال تحصیلی 97-96 اجرا شد. نمونه مطالعه 412 نفر (8/56 درصد دختر) بودندکه با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان (PANAS-C)،  پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA)، پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) بود. تجزیه و تحلیل داده ­ها توسط SPSS-20  و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی، آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون) انجام شد. یافته ­ها:  نتایج نشان دهنده دو ساختار عاملی مجزا ( عاطفه مثبت و منفی) در هر دو فرم اصلی و کوتاه مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان بود. ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس اصلی 0/85 و برای فرم کوتاه 0/81 بدست آمد. همچنین، همبستگی محاسبه شده برای بررسی رابطه میان دو عامل عاطفه مثبت و منفی با راهبردهای ارزیابی مجدد و سرکوبی، نشانه­های اختلالات اضطرابی (به استثنای وسواس فکری­ـ­ عملی) و افسردگی نشان دهنده رابطه معنادار (در سطح خطای 0/01 و 0/05 ) بود. نتیجه ­گیری: بطور کلی، با توجه به نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر می­توان ادعا کرد که فرم فارسی PANAS-C و PANAS-C-SF از ویژگی­های روانسنجی مطلوب برخوردار بوده و با اطمینان می­توان از آنها جهت پژوهش و ارزیابی عواطف مثبت و منفی در کودکان و نوجوانان ایرانی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing the Persian Version of Positive and Negative Affect Scale for Children (Original and Short Form) and Assessing its Psychometric Properties
چکیده انگلیسی مقاله Aims: This study aimed to develop and validate the Persian version of original and short forms of Positive and Negative Affect Schedule for Children (PANAS-C) and evaluates its psychometric properties. Methods: The is a cross-sectional study conducted on  male and female students of public elementary and secondary schools in Tehran, Iran in the academic year 2017-2018. The samples were 412 students (56.8% female) selected using cluster sampling method. The data collection tools included PANAS-C, Emotion Regulation Questionnaire For Children And Adolescents (ERQ-CA), Children's Depression Inventory (CDI) and Spence Children's Anxiety Scale (SCAS). Data analysis were performed in SPSS v.20 using descriptive and inferential statistics (exploratory factor analysis, Cronbach's alpha and Pearson correlation test). Results: The factor analysis revealed that the two factors (Positive and Negative Affect) for original and short forms of PANAS-C. Cronbach's alpha for the total items of original and short forms were 0.85 and 0.81, respectively Moreover, the correlation of positive and negative affects with reappraisal and suppression strategies, anxiety disorders (except obsessive-compulsive) and depression was significant (P= 0.01, and 005). Conclusion: The Persian version of both original and short forms of PANAS-C had good psychometric properties and it can be used for research and evaluation of positive and negative affect in Iranian children and adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مژگان لطفی | Mozhgan Lotfi
Assistant Professor, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

لیلا بهرامپوری | Leila Bahrampoori
MSc in counselling.
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

مهدی امینی | Mahdi Amini
Assistant Professor, Addiction Department, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3. استادیار، گروه اعتیاد، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

ریحانه فاطمی تبار | Reyhane Fatemitabar
MSc in counselling.
4. کارشناس ارشد مشاوره. دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

بهروز بیرشک | Behrooz Birashk
Associate Professor, Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
5. دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

یاسمن شیاسی | Yasaman Shiasy
MSc in Clinical Psychology.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2359-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات