روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۷-۷

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی بر انتظارات زناشویی دانشجویان مجرد دانشگاه های شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آموزش ارتباط بر کاهش انتظارات زناشویی ایده­آل­گرایانه جوانان مجرد شهر اهواز انجام گرفت. مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر یک طرح­ نیمه آزمایشی بسط یافته با پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل است. 32 جوان مجرد داوطلب در شهر اهواز بر اساس نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در بعُد ایده­آل­گرایانه مقیاس انتظارت زناشویی و بر اساس معیارهای ورود و خروج به پژوهش به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و یه صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و گروه کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از بعُد انتظارات ایده­آل­گرایانه جونز و نلسون در سه مرحله (پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری بعد از 60 روز) جمع آوری شدند. گروه آزمایش 9 جلسه در برنامه آموزش ارتباط به مدت 90 دقیقه دو بار در هفته شرکت کردند  و گروه کنترل در یک جلسه تحت آموزش قبل از ازدواج قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‎گیری­های مکرر و نرم­افزار آماری 21-SPSS تحلیل شدند. یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که آموزش ارتباط منجر به کاهش انتظارات زناشویی ایده­آل­گرایانه جوانان مجرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل از مرحله پیش آزمون به مرحله پیگیری شده است [001/0p < ]. نتیجه گیری:  برنامه آموزش ارتباط می تواند به عنوان یک برنامه مفید و مناسب در آموزش قبل از ازدواج   و در کاهش انتظارات زناشویی ایده آل گرایانه افراد جوان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Premarital Counseling Based on a Relationship Education Program on the Idealistic Expectations of Single Young Adults
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This study aimed to examine the effectiveness of premarital counseling based on a relationship education program in reducing the idealistic marital expectation in single young adults of Ahvaz city. Material & Methods: The is a quasi-experimental study with pretest, posttest, and follow-up design using control group. Thirty two single young adults were voluntarily participated and assigned randomly into intervention group (n=16) and control group (n=16). The data were collected using Jones and Nelson's Marital Expectation Scale  (idealistic expectation subscale) at three stages: pre-test, post-test, and 60-day follow-up. The intervention group received relationship education program in 9 sessions, twice a week for 90 minutes, while the control group received premarital counseling only in one session. Data were analyzed using ANOVA with repeated measures in SPSS v.21. Results: The premarital counseling based on the relationship education program could reduce the idealistic marital expectation in the intervention group from pretest stage to the follow-up stage. Conclusion: The relationship education program can be used as a useful and appropriate program in premarital counseling and in reducing the idealistic expectations of marriage in young people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا رجبی | Golamreza Rajabi
Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‎شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

قدرت اله عباسی | Ghodratollah Abbasi
Sari Branch, Azad University, Sari, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد ساری، ساری، ایران

منصور سودانی | Mansor Sodani
Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روان‎شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

خالد اصلانی | Khaled Aslani
Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روان‎شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات