|
طب توانبخشی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۹۴-۲۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی بیان آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون در قالب تکلیف خواندن و تقلید |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف آهنگ گفتار برجستهترین جنبهی زبرزنجیری گفتار است که نقش مهمی در افزایش قابلیت فهم گفتار دارد. بررسیها نشان میدهد بیان آهنگ در کودکان کاشت حلزون، مشکلترین ویژگی زبرزنجیری گفتار بهشمار میرود. با توجه به اهمیت آهنگ در انتقال احساسات، نوع جمله و نیات ارتباطی هدف از مطالعه حاضر "بررسی آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون و دارای شنوایی طبیعی در قالب تکالیف تقلید و خواندن" بود. مواد و روشها مطالعهی توصیفی-تحلیلی حاضر روی 30 کودک کاشت حلزون و 30 کودک طبیعی مقطع دبستان انجام شد. ضبط صدا در یک اتاق ساکت صورت گرفت. از آزمودنی خواسته شد جمله "داره بارون میاد" را با آهنگ "شاد" بخواند. سپس همین تکلیف را با تقلید از صدایی که از قبل ضبط شده بود، بیان کند. آنالیز آکوستیکی با نرمافزار Praat و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها میانگین فرکانس پایه دو گروه در خواندن (P=0.004) و تقلید (P=0.007)، دیرش گفتار دو گروه در خواندن (P=< 0.001) و تقلید (P=0.003) و شدت گفتار دو گروه در خواندن (P=0.01) تفاوت معنادار داشت. ضمن اینکه بیشترین میزان دیرش در تقلید و خواندن مربوط به گروه کاشت حلزون و بیشترین میزان فرکانس پایه و شدت مربوط به گروه طبیعی بود. نتیجه گیری آهنگ گفتار یکی از جنبههای آسیب دیده گفتار در کودکان کاشت حلزون است که باعث ناتوانی این کودکان در انتقال احساسات به شکل کلامی میشود. بر اساس مطالعه حاضر آهنگ گفتار این کودکان علاوه بر تکلیف خواندن، در تقلید نیز آسیبدیده است؛ بنابراین توصیه میشود درمانگران علاوه بر جنبههای زنجیری گفتار این کودکان، مداخله در زمینه آهنگ را نیز در برنامه درمانی خود قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کاشت حلزون، شنوایی طبیعی، آهنگ گفتار، تقلید، خواندن، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of Speech Intonation in Cochlear Implant Children in the Imitation and Reading Tasks |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Intonation is one of the main aspects of speech prosody, which plays an important role in speech intelligibility. Previous studies have shown that the expression of intonation in children with cochlear implant is the most difficult feature of speech prosody. Regarding the importance of intonation in emotional transmission, sentence type, and communication intentions, the aim of the present study was to examine the speech intonation in cochlear implant and normal hearing children in the imitation and reading tasks. Materials and Methods: The present descriptive-analytic study was performed on 30 cochlear implant children versus 30 normal-hearing children. The sound was recorded in a quiet room. The participant was asked to utter the sentence "/dare baroun miyad/" in the happiness mood. Then, they were asked to do the same task imitating from the sound which had been recorded earlier. Data recording was done using Praat software and data analysis was done using SPSS software. Results: The mean of fundamental frequency for the two groups in reading (P=0.004) and imitation (P=0.007), duration in reading (P=< 0.001), and imitation (P=0.003) and intensity of the two groups in reading (P=0.01) had a significant difference. Meanwhile, the longest duration was related to the cochlear implantation group and the highest fundamental frequency and intensity was related to the normal group. Conclusion: Intonation is one of the damaged aspects of speech in children with cochlear implantation, which results in children's inability to translate emotions verbally. According to the present study, these children's intonation was damaged in imitation and reading tasks. Therefore, it is recommended that, in addition to the segmental aspect of speech, therapists carry out interventions on the speech intonation of these children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه حسنوند | مرکز تحقیقات توانبخشی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
فرهاد ترابی نژاد | مرکز تحقیقات توانبخشی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
جمیله ابوالقاسمی | استادیار، گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
محرم اسلامی | دانشیار، گروه زبان و ادبیات، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100791_12f989a182cf9aa85837aa3400c1c6d3.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-2392425.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|