|
طب توانبخشی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۰۱-۲۰۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر بازی های توجهی و توانبخشی شناختی بر توجه و کارکرد های شناختی کودکان بیش فعال |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف امروزه نقص توجه/بیش فعالی از رایجترین اختلالات رفتاری و مشکلات روانشناختی کودکان است که در مراجعان به درمانگاههای روانپزشکی مشاهده میشود. هدف پژوهش حاضر "بررسی تاثیر بازی های توجهی، توانبخشی شناختی و تمرینات ترکیبی بر توجه و کارکردهای شناختی کودکان بیش فعال" میباشد. مواد و روش ها پژوهش حاضر با توجه به اهداف پیش بینی شده، از نوع تحقیق نیمهتجربی و طرح آن پیش آزمون-پس آزمون با چند گروه بود. شرکت کنندگان شامل 40 کودک 9 تا 12 سال مقطع ابتدایی بودند که به صورت تصادفی در چهار گروه بازی های توجه ی، تمرینات توانبخشی شناختی، تمرینات ترکیبی (ریتمیک شناختی) و گروه کنترل تقسیم شدند. در پیش آزمون هر آزمودنی آزمونهای مربوط به سنجش حافظه کاری (آزمون ان بک)، توجه پایدار (آزمون عملکرد مداوم) و کارکردهای اجرایی (آزمون برج لندن) را اجرا کردند. سپس آزمودنی ها بر اساس گروه بندی ذکرشده، بهمدت 16 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به تمرین پروتکل گروه خود پرداختند. پس از آخرین جلسه تمرین، آزمودنی ها پس آزمون را که شامل اجرای مجدد آزمون های مربوط به سنجش حافظه کاری (آزمون ان بک)، توجه (آزمون عملکرد مداوم) و کارکردهای اجرایی (آزمون برج لندن) بود را اجرا نمودند. یافته ها یافته ها نشان داد در متغیر کارکردهای اجرایی، حافظه کاری و توجه، گروه تمرین ترکیبی بهطور معناداری خطای کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند، اما گروه های دیگر تفاوت معناداری باهم نداشتند (05/0>p). نتیجه گیری گروههای ترکیبی تقریبا در تمام خردهمقیاسها منجر به بهبود حافظه کاری، توجه و کارکردهای اجرایی کودکان دارای بیش فعالی میشود.این عملکرد بهتر به بهره برداری همزمان از فواید دو نوع تمرین نسبت داده شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Attention Games and Cognitive Rehabilitation on Attention and Cognitive Functions of Children with ADHD |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders and psychological problems in children referred to psychiatric clinics. The purpose of the present study was to address the effect of attentional games, cognitive rehabilitation, and mixed practice on attention and cognitive functions of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Materials and Methods: A quasi-experimental study was conducted with pre-test and post-test design. To this purpose, 40 children aged 9-12 years old with attention Deficit Hyperactivity Disorder were selected and randomly assigned into four groups of Cognitive Rehabilitation training, attentional games, mixed practice, and control. In the pre-test, each participant performed the tests for working memory (N-Back test), sustained attention (continuous performance test), and executive functions (London Tower test). Participants practiced for 16 sessions (each session for 60 minutes), according to their grouping Test on working memory, attention, and cognitive functions. After the last training session, participants performed the post-test which included the re-run of the tests for working memory (N-Back test), attention (continuous performance test), and executive functions (London Tower test). Results: The findings showed that in the variable of executive functions, working memory and attention, the mixed group approximately outperformed the two other experimental groups in all subtests (p < 0.05), but the other groups did not differ significantly (p < 0.05). Conclusion: Mixed group in almost all subscales led to improved working memory, attention, and executive functions of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. These results were interpreted according to the usage of profits of two other practice conditions during mixed practice. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدیه اسلامی نصرت آبادی | دانشجوی دکترای یادگیری حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
مهدی نمازی زاده | دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
محمد علی اصلانخانی | استاد مشاور دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100792_2ba63c27b40dafd42d76ba3c376961f6.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-2392426.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|