مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۲۴۶-۲۵۷

عنوان فارسی استرس، تنظیم‌شناختی هیجان و احساس معنا در زنان دانشجو طی پاندمی کووید ۱۹: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر وب
چکیده فارسی مقاله زمینه: پاندمی کووید 19 در سراسر کشورهای جهان، اثرات منفی روانی‌ اجتماعی برای خانواده به همراه داشته است. این مسئله با توجه به اینکه زنان عهده‌دار مسئولیت مراقبت‌های بهداشتی در خانواده‌اند، حائز اهمیت است. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه تنظیم‌شناختی ‌هیجان و احساس معنا در استرس ادراک‌شده حاصل از پاندمی کووید 19 در زنان دانشجو بود. روش‌ها: طرح آماری پژوهش، از نوع مقطعی تحلیلی است. در اردبیهشت ماه سال 1399 از جامعه آماری پژوهش زنان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، تعداد 100 نفر به عنوان نمونه، به روش نمونه‌گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس‌های تنظیم‌شناختی ‌هیجان، معنای زندگی و استرس ادراک‌شده استفاده شد. همچنین تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با روش پسرو انجام شد. یافته‌ها: برآمد تحلیل همبستگی بین متغیرها نشان داد که میان استرس ادراک شده و برخی زیرمقیاس‌های تنظیم‌شناختی‌ هیجان همچون ارزیابی‌ مجدد (P=0/005 ، r=-0/226) و حضور معنا (P=0/001 ، r=-0/341) و احساس معنا (P=0/005 ، r=-0/211) ارتباط منفی معنادار یافت وجود دارد. همچنین بین استرس ادراک‌شده و پذیرش (P=0/005 ، r=-0/175) و سرزنش دیگران (P=0/001 ، r=-0/236) و نشخوار فکری (P=0/001 ، r=-0/274) ارتباط مثبت معنادار یافت شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز آشکار کرد که متغیرهای حضور معنا، ارزیابی مجدد و سرزنش دیگران در پیش‌بینی تغییرات مربوط به استرس ادراک‌شده، 22 درصد نقش دارند (0/001>P). نتیجه‌گیری: به‌کارگیری راهبردهای تنظیم‌شناختی ‌هیجان و داشتن احساس معنا در زندگی می‌تواند از میزان شدت بار روانی در شرایط استرس‌زا بکاهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احساس معنا، استرس ادراک‌شده، تنظیم‌شناختی هیجان، کووید 19

عنوان انگلیسی Stress, Cognitive- Emotional Regulation, and Sense of Meaning Among Female Students During the COVID-19 Pandemic: A Web-based Cross-Sectional Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: COVID-19 pandemic has adverse psychosocial effects on families around the world. This pandemic is important as women are more responsible for the health care issues of their families. Objective: This study aimed to examine the relationship of cognitive-emotional regulation and sense of meaning in the perceived stress caused by the COVID-19 among female students. Methods: This research is analytical, cross-sectional. Using convenience sampling process, 100 female students from Islamic Azad University, Lahijan Branch, Lahijan City, Iran, were selected in May 2020. The data were collected using cognitive-emotional regulation, the meaning of life, and perceived stress questionnaires. Then, the obtained data were analyzed by the Pearson correlation and multiple linear regression (backward computation) with SPSS version 20. Results: According to the correlational analysis, there were negative significant relationships between perceived stress and some of cognitive-emotional regulation's subscales, such as reassessment (r= -0.226, P=0.005) the presence of meaning (r= -0.341, P=0.001) and the sense of meaning (r= -0.211, P=0.005). Also, there were positive significant relationships between perceived stress and acceptance (r=0.175, P=0.005) and blaming others (r= -0.236, P=0.001) and thought rumination (r= -0.224, P=0.001). Based on regression analysis result, the presence of meaning, reassessment and blaming others can explain 22% of changes in perceived stress (P< 0.001). Conclusion: Based on the study's findings, using strategies for cognitive-emotional regulation and maintaining a sense of meaning in life can reduce the intensity of psychological burden in stressful situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive emotional regulation, COVID-19, Perceived stress, Sense of meaning

نویسندگان مقاله مجید برادران | Majid Baradaran
Department of Psychology, Faculty of Educational and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

مائده میرزائی ملاطی | Maedeh Mirzaei Malati
Department of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، ایران.

نسرین پارسامهر | Nasrin Parsamehr
Department of Pure Psychology, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Amlash, Iran.
گروه روانشناسی محض، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، املش، ایران.

مریم طهماسبی | Maryam Tahmasebi‌
Department of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1673-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/10/article-10-2473800.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات