مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۹۸-۱۰۷

عنوان فارسی رابطه هوش هیجانی با استرس فرزندپروری در مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله زمینه: اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی (ADHD) از شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان است. والدین این افراد نیز استرس فرزندپروری بالایی را متحمل می‌شوند. هوش هیجانی شامل توانایی دریافت درست، پردازش و بیان احساسات است که منجر به مدیریت بهتر روابط می‌شود.  هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین هوش هیجانی با استرس فرزندپروری در مادران کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD بود. روش‌ها: مطالعه مقطعی ـ تحلیلی از نوع همبستگی روی 136 مادر دارای فرزند مبتلا به ADHD که در مرکز تخصصی مشاوره کودکان و نوجوانان گیل در شهر رشت تحت درمان بوده‌اند، انجام شد. از پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه استرس فرزندپروری PSI-SF و پرسش‌نامه هوش هیجانی شرینگ برای ارزیابی شرکت‌کنندگان استفاده شد. اختلالات همراه بر اساس تشخیص بالینی فوق‌تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان از پرونده‌ها استخراج شد. داده‌ها با نرم‌افزار Spss نسخه 22، با استفاده از میانگین، درصد، انحراف معیار و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره استرس فرزندپروری و میانگین نمره هوش هیجانی مادران بر اساس گروه‌های سنی، سطح تحصیلات، مدت درمان و اختلالات همراه معنی‌دار نبود (05/P>0). بین میانگین نمره زیرمؤلفه‌های هوش هیجانی (05/P< 0) و  میانگین نمره کلی هوش هیجانی با میانگین نمره استرس فرزندپروری در مادران دارای کودکان مبتلا به ADHD رابطه معنادار معکوس به دست آمد (0/42-=P=0/001 ، r).  نتیجه‌گیری: مادران دارای فرزند مبتلا به ADHD که هوش هیجانی بیشتری داشتند، استرس فرزندپروری کمتری را گزارش کردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بیش‌فعالی/ کمبود توجه، استرس فرزندپروری، هوش هیجانی

عنوان انگلیسی The Relationship Between Emotional Intelligence and Parenting Stress in Mothers of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Attention-deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders in children and adolescents. Parents of these youth experience more parenting stress. Emotional Intelligence (EI) has a very close relationship with mental health.  Objective: This study aimed to investigate the relationship between EI and parenting stress in mothers of ADHD youth. Methods: This cross-sectional study was conducted on 136 mothers of ADHD children and adolescents under treatment in the Gil specialized consulting center of Rasht City. Demographic questionnaire, PSI-SF parenting stress questionnaire, and Shearing emotional intelligence questionnaire were used to evaluate the participants. Comorbidities extracted from the patient files, based on the diagnosis of child and adolescent psychiatrists. Data were analyzed using SPSS v. 22 by mean, percentage, standard deviation, and Pearson correlation coefficient.  Results: The relationship between the mothers' mean EI and parenting stress scores were not significant with the age, grade of education, duration of the treatment, and the comorbidities in children (P>0.05). There was a meaningful relationship between the components of EI (P< 0.05) and the total score of EI with parenting stress scores (P= 0.001, r= -0.42). Higher emotional intelligence is associated with a lower parenting stress score. Conclusion: Mothers of ADHD youth who had higher EI had less parenting stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD), Parenting, Stress, Emotional intelligence

نویسندگان مقاله مریم کوشا | Maryam Koosha
Department of Psychiatry, Behavioral-Cognitive Science and Addiction Research Center, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری ـ شناختی و اعتیاد کاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

سمیرا نقی پور | Samira Naghipour
Department of Psychiatry, Behavioral-Cognitive Science and Addiction Research Center, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری ـ شناختی و اعتیاد کاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

مهناز فلاحی خشت مسجدی | Mahnaz Fallahi Khesht Masjedi
Deputy of Health, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-735-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/10/article-10-2473802.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات