مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۱۴۴-۱۵۵

عنوان فارسی رابطه بین اعتیاد به گوشی‌های هوشمند با استرس و رضایت از زندگی در دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله زمینه: دانشجویان اولین پذیرندگان تکنولوژی‌های جدید، بیشتر از سایر گروه‌های جامعه در معرض اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و در نتیجه مشکلاتی مانند اختلال در سلامت جسمی، روانی و تحصیلی قرار دارند. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین اعتیاد به گوشی‌های هوشمند با استرس و رضایت از زندگی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت گرفت. روش‌ها: مطالعه مقطعی ـ تحلیلی حاضر روی 331 نفر از دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی و کارورزی دانشکده پزشکی دانشگاه گیلان در سال 1399 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه تحت وب شامل چهاربخش (اطلاعات فردی اجتماعی، مقیاس اعتیاد به گوشی هوشمند سواری، مقیاس استرس ادراک‌شده کوهن و مقیاس رضایت از زندگی دینر) بود. اطلاعات وارد نرم‌افزار  Spss نسخه 18 شد؛ در تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده به عمل آمد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اعتیاد به گوشی هوشمند به ­طور مثبت با استرس (0/65=P=0/01 ، r) و به ­طور منفی با رضایت از زندگی (0/58-=P=0/01 ، r) همبستگی معنادار دارد. نمرات اعتیاد به گوشی هوشمند، استرس و رضایت از زندگی تحت تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب متغیرهای استرس (0/52=β) و رضایت از زندگی (0/34=β) در مجموع 57 درصد از واریانس اعتیاد به گوشی‌های هوشمند را به ­طور معنادار تبیین می‌کنند (001/P>0). نتیجه‌گیری: افزایش اعتیاد به گوشی‌های هوشمند با استرس بیشتر و رضایت کمتر از زندگی در بین دانشجویان پزشکی مرتبط بود. این یافته می‌تواند بینش‌های مفیدی را برای سیاست‌گذاران در مورد اثرات روانی اعتیاد به گوشی‌های هوشمند بر دانش‌آموزان ارائه دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان پزشکی، اعتیاد به گوشی همراه، رضایت از زندگی، استرس، عملکرد تحصیلی

عنوان انگلیسی Relationship Between Smartphone Addiction and Stress and Life Satisfaction in Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Students, as the first adopters of new technologies are more exposed to smartphone addiction than other groups in society, and consequently problems, such as biopsychological and academic conditions.  Objective: This study aimed to explore the relationship between smartphone addiction and stress and life satisfaction in the medical students of Guilan University of Medical Sciences. Methods: The present cross-sectional study was performed on 331 medical students in the intern and trainee of the Faculty of Medicine of the University of Guilan province, Iran, in 2020. Web-Based questionnaires were used to collect the necessary data. The personal and social information (age, gender, academic performance; grade point average, the place of residence, marital status, & educational level) and Smartphone addiction scale (SAS), Perceived Stress Scale (PSS; Cohen et al, 1983), and the Satisfaction With Life Scale (SWLS) were completed by the study volunteers. The information was entered into SPSS. Descriptive statistics and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, Independent Samples t-test, and multiple linear regression analysis) were used in statistical analysis. Results: The present research results suggested that smartphone addiction was positively correlated with stress (P=0.01, r=0.65) and life satisfaction (P=0.01, r=-0.58). Smartphone addiction scores, stress, and life satisfaction were influenced by demographic variables. The results of multiple analyses indicated that stress (β=0.52) and life satisfaction (β=-0.34), respectively, significantly explained 57% of the variance of smartphone addiction (P< 0.001).  Conclusion: The increase in smartphone addiction was associated with more perceived stress and lower life satisfaction among medical students. This finding can provide useful insights for policymakers about the psychological effects of smartphone addiction on students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical students, Smartphone addiction, Life satisfaction, Stress, Academic Performance

نویسندگان مقاله عادله عیسی نظر | Adeleh Eisanazar
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکزتحقیقات علوم رفتاری-شناختی و اعتیادکاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

کیومرث نجفی | Kiomars Najafi
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکزتحقیقات علوم رفتاری-شناختی و اعتیادکاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

امین محمدی | Amin Mohammadi
School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران.

کسری سرلک | Casra Sarlak
School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران.

نسترن میرفرهادی | Nastaran Mirfarhadi
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1742-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/10/article-10-2473806.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات