|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه هوش هیجانی صفت در دانشجویان دانشگاه های منتخب تهران در سال ۱۳۹۵ |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هوش هیجانی صفت کلی (TEIQue)[1] در جمعیت دانشجویان دانشگاه های منتخب تهران انجام شد. روش: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع هنجاریابی است. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه های منتخب تهران تشکیل می دادند، که 551 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی وارد مطالعه شدند. نسخه فارسی هوش [LR1] هیجانی صفت کلی را به همراه پرسشنامه هوش هیجانی شات [2](EIS) و پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO-FFI)[3] تکمیل کردند. تجزیه و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 از طریق تی مستقل، آلفا کرونباخ، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. یافتهها: آلفای کرونباخ برای هوش هیجانی صفت 0/95، و برای عوامل بین 0/70 تا 0/90 بدست آمد و در روش دونیمه کردن آزمون آلفا کرونباخ نیمه اول آزمون 0/92 و برای نیمه دوم 0/89 محاسبه شد. روایی همگرا/افتراقی این پرسشنامه نیز با کمک پرسشنامه هوش هیجانی شات و پرسشنامه پنج عاملی نئو نشان داد این پرسشنامه با اکثر خردهمقیاسهای پرسشنامه هوش هیجانی شات همبستگی مثبت و با خرده مقیاس روانرنجوری پرسشنامه پنج عاملی همبستگی منفی دارد. همچنین در این پژوهش تفاوتهای جنسیتی بین نمرات زنان و مردان وجود داشت به این صورت که زنان در نموره کلی و عوامل بهورزی و هیجانی بودن نمره بالاتری داشتند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه هوش هیجانی صفت از چهار عامل بهورزی، کنترل خود، هیجانی بودن و جامعه پذیری تشکیل شده است. نتیجه گیری: در مجموع یافتهها نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه هوش هیجانی صفت برای سنجش این سازه در جمعیت بزرگسال ایرانی از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است. [1] Trait Emotional Intelligence Questionnaire [2] Emotional Intelligence Scale [3] NEO Five-Factor Inventory [LR1]جامعه آماری و روش نمونه گیری نوشته شود |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، شخصیت، هنجاریابی |
|
عنوان انگلیسی |
Psychometric properties of the Persian version of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue) in students of selected universities in Tehran in 2016 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to Standardize and evaluate the psychometric properties of Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue) in the Persian adult population. Method: The present study is a descriptive normative study. The statistical population consisted of all students of selected universities in Tehran, in which 551 students were enrolled by stratified random sampling. The students completed the Farsi version of this questionnaire, along with the Schutte Emotional Intelligence Questionnaire (SEIS) and the Neo-Five Factor Questionnaire (NEO-FFI). Results: The results of exploratory factor analysis, showed that the Persian version of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire consists of four factors: well-being, self-control, emotionality and sociability, which is quite similar to the original study. In order to measure reliability, two methods of internal consistency and split half reliability were used. Cronbach's alpha of .95 was calculated for global trait emotional intelligence and ranged from .69 to .90 for factors. In the split half reliability method, the Cronbach's alpha test for the first half of the test was .92 and for the second half was .89. The convergent/discriminant validity of this questionnaire was examined using the Schutte Emotional Intelligence Questionnaire and the Neo Five Factor Questionnaire. The results showed that this questionnaire had a positive correlation with most subscales of Schutte Emotional Intelligence Questionnaire and had a negative correlation with the neuroticism subscale of the five-factor questionnaire. In this study, there were gender differences between the scores of women and men, as women had higher scores in global trait emotional intelligence and factors of well-being and emotionality. Conclusion: In general, the findings showed that the Persian version of the TEIQue has an appropriate reliability and validity for measuring this structure in the adult population of Iran. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional Intelligence, Personality, Psychometrics |
|
نویسندگان مقاله |
احمد عاشوری | Ahmad Ashouri Mental Health Research Center, Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. مرکز تحقیقات بهداشت روان، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ایران.
پویا فرخ نژاد افشار | Pouya Farokhnezhad Afshar Gerontology department, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. گروه سالمندشناسی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ایران.
حمزه علیمرادی | Hamzeh Alimoradi Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
مقداد طالبی زاده | Meghdad Talebizadeh Mental Health Research Center, Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. مرکز تحقیقات بهداشت روان، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3123-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی و روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|