|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی دو روش دستکاری انگیزشی و نوروفیدبک بر حساسیت به پاداش، کاهش ارزش تاخیری و تکانشگری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی دو روش دستکاری انگیزشی و نوروفیدبک بر حساسیت به پاداش، کاهش ارزش تاخیری و تکانشگری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون ، پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال ADHD بودند. برای نمونه گیری در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. حجم نمونه براساس هدف و روش پژوهش90 نفر انتخاب شد. در این مطالعه نوروفیدبک و دستکاری انگیزشی به عنوان مداخله بر روی گروه مداخله پیاده شد که هر کدام 12 جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه انجام شد. از آزمون خطرپذیری بادکنکی وکاهش ارزش تاخیری برای گرداوری داده ها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده گردید و داده ها با استفاده از روش آماری MANCOVA در SPSS-23 تحلیل گردید. یافته ها: با کنترل اثرات پیش آزمون بر پس آزمون تفاوت میان گروه ها در پس آزمون از لحاظ آماری در بین متغیرهای تکانشگری و کاهش ارزش تاخیری در سطح 0/01P< و در بین متغیر حساسیت به پاداش در سطح 0/05 P<معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد روش نوروفیدبک(4/66M= ) نسبت به روش دستکاری انگیزشی (2/31M= ) در مقایسه با گروه کنترل بر پردازش پاداش تاثیر بیشتری داشته است که در سطح 0/01P< معنادار است. اما میزان تفاوت میانگین دستکاری انگیزشی(2/31M= ) در مقایسه با گروه کنترل معنادار نمی باشد. نتیجه گیری: فعال سازی ارادی مناطق دوپامینرژیک مغز به وسیله نوروفیدبک و دستکاری انگیزشی منجر به کنترل درون زا دوپامین در این ساختارها می شود و این امر می تواند منتهی به موفقیت در تنظیم مقررات یا کنترل مهاری وکاهش اعمال تکانشی گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ADHD ، حساسیت به پاداش، کاهش ارزش تاخیری، تکانشگری ، نوروفیدبک، دستکاری انگیزشی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the effectiveness of motivational manipulation and neurofeedback methods on sensitivity to reward, delay discounting and impulsivity in children with attention deficit / hyperactivity disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: The aim of this study was to comparison of the effectiveness of two methods of motivational manipulation and neurofeedback on sensitivity to reward, delay discounting and impulsivity in children with attention deficit / hyperactivity disorder. Methods: The present study was an experimental study with pre-test, post-test, follow-up and control group. The study population consisted of children aged 7 to 12 years with ADHD. Available sampling method was used for sampling in this study. Sample size was selected based on the purpose and method of research (in experimental research, the sample size of at least 30 people in each group is recommended) 90 people. In this study, neurofeedback and motivational manipulation were performed on the intervention group as an intervention, each session was performed for 12 sessions and each session was performed for 45 minutes. Balloon risk test and delay discounting test were used to collect data in pre-test, post-test and follow-up stages and the data were analyzed using MANCOVA statistical method in SPSS-23. Results: By controlling the effects of pretest on posttest, the difference between the groups in the posttest was statistically significant between the variables of impulsivity and delay at the level of P < 0.01 and between the variables of reward sensitivity at the level of P < 0.05. The results also showed that neurofeedback method (M = 4.66) had a greater effect on reward processing than motivational manipulation method (M = 2.31) compared to the control group, which was significant at the level of P < 0.01. But the difference between the mean of motivational manipulation (M = 2.31) in comparison with the control group was not significant. Conclusion: Voluntary activation of dopaminergic regions of the brain by neurofeedback and motivational manipulation leads to endogenous dopamine control in these structures, leading to successful regulation or inhibitory control and reduced cravings, which reduces impulsivity, delay discounting, and sensitivity to reward. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ADHD, Reinforcement psychology, Neurofeedback, Motivation |
|
نویسندگان مقاله |
سیامک طهماسبی | Siyamak Tahmasebi Garmtani Assistant Professor, Department of Preschool Education, Faculty of Educational Sciences and Social Welfare, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. استادیار روانشناسی بالینی، گروه آموزشی کودکان پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
علیرضا کریم پور وظیفه خورانی | Alireza karimpour Vazifehkhorani MSc of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tabriz University, Iran. کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3572-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی و روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|