روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۳۳۶-۳۴۹

عنوان فارسی توافق و اختلاف والدین در مورد علائم هسته‌ای و مشکلات برونی‌سازی در کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله اهداف: هماهنگی و اختلاف بین والدین درباره علائم هسته‌ای اختلال نقص توجه بیش فعالی ((ADHD و مشکلات برونی‌سازی مرتبط با آن در تشخیص این اختلال از دلالت‌های بالینی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توافق و اختلاف درجه‌بندی‌های والدین در مورد بیش‌فعالی/ تکانشگری، نقص توجه، مشکلات رفتاری و بدتنظیمی هیجانی در کودکان مبتلا به ADHD است. مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کودکان 6 تا 10‌ساله مبتلا به ADHD بود که در فاصله زمانی شهریور تا آبان 1388 به درمانگاه‌های روان‌پزشکی کودک و نوجوان شهر تهران مراجعه کرده بودند. تعداد نمونه 51 کودک بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند و توسط والدین به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسش‌نامه‌ها شامل مقیاس  درجه‌بندی‌SNAP-IV، پرسش‌نامه رفتار کودک آیبرگ و فهرست تنظیم هیجان بود. یافته ها: والدین در تمام مقیاس‌ها / زیر مقیاس‌ها به جز بدتنظیمی هیجانی از توافق متوسط برخوردار بودند. توافق والدین در مورد مقیاس تنظیم هیجانی در محدوده نسبتاً کم بود. مادران در همه حیطه‌ها به جز نقص توجه، نمرات بالاتری در مقایسه با پدران ارائه کردند. استرس فرزندپروری مادر و سطح تحصیلات والدین، اختلاف درجه‌بندی‌های والدین را پیش‌بینی کرد.  نتیجه گیری: اختلاف درجه‌بندی‌های والدین در مورد علائم و مشکلات کودکان دبستانی مبتلا به ADHD معنی‌دار است و لازم است در تفسیر مقیاس‌های درجه‌بندی در این کودکان مورد توجه بالینگران قرار گیرد. در استفاده از مقیاس‌های درجه‌بندی برای ارزیابی ADHD استفاده از چند منبع اطلاعات پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نقص توجه/بیش فعالی، مقیاس درجه‌بندی رفتار، مشکلات رفتاری

عنوان انگلیسی Inter-parent Agreement and Discrepancy on Core Symptoms and Externalizing Problems in School-age Children With Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Inter-parent agreement and discrepancy on core symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and related externalizing problems can have clinical implications for the diagnosis of the disorder. This study aims to examine inter-parent agreement and discrepancy on ratings of hyperactivity/impulsivity, inattention, behavior problems, and emotion dysregulation in children with ADHD. Methods: This is a descriptive correlational study. The study population consists of children with ADHD aged 6-10 years who referred to child and adolescent psychiatric clinics in Tehran, Iran. Of these, 51 children were selected using a convenience sampling method. They were separately assessed by their parents using the Swanson, Nolan and Pelham-IV (SNAP-IV) Questionnaire, Eyberg Child Behavior Inventory, Emotion Regulation Checklist, and the Parenting Stress Index- Short Form. Results: Parents had a moderate agreement on all scales/subscales except on emotion dysregulation which was fair. Mothers rated higher than fathers in all areas except for the inattention subscale. Mother's parenting stress and educational level could predict inter-parent discrepancy on ratings. Conclusion: Mother-father discrepancy on the symptoms and problems of ADHD is clinically significant. Clinicians should take it to account when interpreting results of rating scales in children with ADHD. Multiple informants are suggested in using rating scales for ADHD assessment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Behavior Rating Scale, Behavioral Problem

نویسندگان مقاله غزاله زرگری نژاد | Ghazaleh Zargarinejad
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت‌روان (انستیتو روان‌پزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

سعید عبادی زارع | Saeed Ebadi Zare
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت‌روان (انستیتو روان‌پزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

بنفشه غرایی | Banafsheh Gharraee
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت‌روان (انستیتو روان‌پزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

اسما عاقبتی | Asma Aghebati
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت‌روان (انستیتو روان‌پزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

حجت‌الله فراهانی | Hojjatollah Farahani
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

الهام شیرازی | Elham Shirazi
Department of Psychiatry, Spiritual Health Research Center, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روان‌پزشکی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو تحقیقات سلامت روانی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3426-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات