روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۳۵۰-۳۶۵

عنوان فارسی تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت
چکیده فارسی مقاله اهداف: حمایت و مدیریت هیجان‌های فرایند یاددهی یادگیری بسیار مهم و نیازمند طراحی محیط یادگیری ایمن به لحاظ تجارب شناختی، روابط روانی اجتماعی و احساسی هیجانی است. هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت است تا سلامت روان‌شناختی و عملکرد یادگیرندگان و مربیان ارتقا یابد.  مواد و روش ها: روش تحقیق کیفی است و از تکنیک تحلیل محتوا استقرایی استفاده شد. منابع مربوط به نظریه CVT در محدوده زمانی 2007 تا 2021 بررسی و 175 منبع انتخاب شد. بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، 63 منبع تحلیل شد. در رویکردی منظم، مضامین و تم‌های مرتبط با مؤلفه‌های مهم نظریه به صورت جملات کلیدی در جدول ثبت و کدگذاری شد. کدها بر اساس شباهت‌ها و تفاوت‌ها در طبقات کلی‌تر دسته‌بندی و مؤلفه‌های اصلی تعیین شد. درنهایت الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه CVT ارائه شد. پرسش‌نامه اعتباریابی محتوایی الگو، برای بیست نفر از اساتید و متخصصان تکنولوژی آموزشی و روان‌شناسی تربیتی ارسال شد. دوازده نفر پرسش‌نامه را تکمیل کردند و نتایج تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل منجر به تشخیص مؤلفه‌های اصلی نظریه CVT شد که با تلفیق اصول طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت در قالب هشت مؤلفه، محیط یادگیری، ارزیابی شناختی، هیجان، پیشرفت، یادگیری، ارزشیابی، طراحی و یادگیرنده، ارائه شد و مورد تأیید خبرگان قرارگرفت. نتیجه گیری: الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت، در سطح خرد و کلان در تمام مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف پزشکی، انسانی و پایه کارآمد بوده و محیط یاددهی و یادگیری غنی‌ای از نظر هیجان‌های پیشرفت را نوید می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی طراحی آموزشی، نظریه کنترل ارزش، هیجان‌های پیشرفت

عنوان انگلیسی Developing and Validating an Instructional Design Model Based on Control-value Theory of Achievement Emotions
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Supporting and managing the emotions of the learning-teaching process is very important and requires designing safe learning environments in terms of cognitive experiences, psychosocial relationships, and emotional feelings. This study aimed to develop and validate of instructional design model based on Control-Value Theory (CVT) of achievement emotions to improve the psychological health and performance of learners and educators. Methods: The research method was qualitative, and we used the inductive content analysis technique. The studies related to CVT theory were searched from 2007 to 2021 in different databases, and 175 articles were selected out of them. Based on the purposive sampling method, 63 articles were chosen for further analysis. In a systematic approach, themes related to essential components of CVT were recognized and coded in the form of key sentences in a table. Then, the codes were categorized based on similarities and differences in general categories. Finally, an instructional design model based on CVT was designed. The model was sent to 20 specialists in the fields of Educational Technology and Educational Psychology content validation. Of them, 12 experts completed the questionnaire, and the results were analyzed. Results: Based on the analyses, the main components of CVT were identified. Then, by combining instructional design principles, the experts presented and approved an instructional design model based on CVT of achievement emotions with eight components: learning environment, cognitive appraisal, emotion, achievement, learning, evaluation, design, and learner. Conclusion: The instructional design model based on CVT of achievement emotions is very effective at the micro and macro levels at all academic levels and various majors such as medicine, humanities, and basic sciences. It promises a rich teaching-learning environment in terms of achievement emotions. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Instructional Design Model, Control-value theory, Achievement emotions

نویسندگان مقاله نیدا عبدالهی | Nida Abdolahi
Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

محمدرضا نیلی احمد آبادای | Mohammad Reza Nili Ahmadabadi
Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

صغری ابراهیمی قوام | Soghra Ebrahimi Qavam
Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

محمد عسگری | Mohammad Asgari
Department of Assessment and Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

خدیجه علی آبادی | Khadijeh Aliabadi
Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3627-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات