روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۸۰-۱۹۳

عنوان فارسی مقایسه حساسیت به پاداش و تنبیه، بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی و اختلال کندگامی شناختی
چکیده فارسی مقاله اهداف: مطالعات اخیر اختلالی به نام کندگامی شناختی را شناسایی کرده‌اند که در مشکلات توجه با اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی شباهت‌هایی دارد و به همین دلیل افراد مبتلا اغلب به اشتباه برچسب ADHD می‌خورند. همچنین مشکلات توجه سبب نقص در کارکردهای اجرایی می‌شود که اغلب مدار اجرایی گرم و مدار اجرایی سرد را درگیر می‌کند. هدف پژوهش حاضر مقایسه حساسیت به پاداش و تنبیه، بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان مبتلا به ADHD و SCT بود. مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه‌ای بوده و نمونه مورد نظر 100 نفر (50 نفر مبتلا به ADHD و 50 نفر مبتلا به SCT از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجه‌بندی رفتار کودکان و مقیاس SCT انتخاب شدند. سپس آزمون خطرپذیری بادکنکی و آزمون عملکرد پیوسته روی افراد نمونه اجرا شد. درنهایت داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و نرم‌افزار SPSS 20 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد کودکان مبتلا به ADHD در حساسیت به پاداش و کودکان مبتلا به SCT در حساسیت به تنبیه نمره بالاتری دارند. از طرفی کودکان مبتلا به ADHD در بازداری پاسخ و کودکان مبتلا به SCT در توجه پایدار نقص دارند (0001/P< 0). نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که کودکان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی در مدار اجرایی گرم و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی در مدار اجرایی سرد مشکل دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نارسایی توجه / بیش‌فعالی، کندگامی شناختی، حساسیت به پاداش، حساسیت به تنبیه، بازداری پاسخ، توجه پایدار

عنوان انگلیسی Comparison of Sensitivity to Reward and Punishment, Response Inhibition and Sustained Attention Between School Boys With Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Sluggish Cognitive Tempo
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Recent studies have identified a disorder called Sluggish Cognitive Tempo (SCT) which has similarities with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in attentional problems and often is mistakenly diagnosed as ADHD. Attentional problems cause executive dysfunction and often affect the hot and cold executive functions. This study aims to compare the sensitivity to reward and punishment, response inhibition and sustained attention between school boys with ADHD and SCT. Methods: This is a casual-comparative study. Participants were 100 elementary school male students (50 with ADHD and 50 with SCT) in Tabriz, Iran in the academic year 2019-20, who were selected through a screening method and based on the Swanson, Nolan, and Pelham-IV (SNAP-IV) and the SCT questionnaires. The Balloon analogue risk task was used to measure the sensitivity to reward and punishment, while the continuous performance test was used to measure response inhibition and sustained attention. For data analysis, multivariate analysis of variance was performed in SPSS v.20 software. Results: The boys with ADHD had higher scores in sensitivity to reward, while those with SCT had higher scores in sensitivity to punishment. Moreover, the boys with ADHD had deficits in response inhibition, while those with SCT had deficits in sustained attention (P< 0.0001). Conclusion: It seems that school boys with SCT have deficits in hot executive functions, and those with ADHD have problems in cold executive functions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Sluggish cognitive tempo, Sensitivity to reward, Sensitivity to punishment, Response inhibition, Sustained attention

نویسندگان مقاله الناز محمدی | Elnaz Mohammadi
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

محمد شادبافی | Mohammad Shadbafi
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3294-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات