روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۳۲-۴۷

عنوان فارسی مقایسه ضربه‌های روانی دوران کودکی، ذهن‌آگاهی ذهنی و خودشناسی انسجامی در بیماران مبتلا به سرطان با جمعیت عادی
چکیده فارسی مقاله اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه ضربه‌های روانی دوران کودکی، خودشناسی انسجامی و ذهن‌آگاهی ذهنی در بیماران سرطانی و جمعیت عادی انجام شده است. مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بوده است. 139 نفر افراد مبتلا به سرطان و 139 نفر افراد عادی (غیرمبتلا) نمونه پژوهش را تشکیل می‌دادند که به روش نمونه‌گیری در دسترس از دو مرکز درمانی بیمارستان فیروزگر و مؤسسه خانه امید سمر در شهر تهران انتخاب شده بودند. مشارکت‌کنندگان در پژوهش در هر دو گروه پرسش‌نامه‌های خودشناسی انسجامی، ضربه‌های روانی دوران کودکی و ذهن‌آگاهی ذهنی را تکمیل کردند. سپس داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله آزمون تحلیل واریانس چند‌متغیره‌ (مانووا) تحلیل و تفسیر شدند. یافته ها: تحلیل داده‌ها نشان داد بیماران مبتلا به سرطان در متغیر خودشناسی انسجامی اختلاف معناداری با افراد سالم دارند (P< 0/001)؛ همچنین این افراد سطح ذهن‌آگاهی ذهنی متفاوتی نسبت به افراد سالم دارند و این اختلاف از نظر آماری معنادار است (P< 0/001). به علاوه میزان ضربه‌های روانی دوران کودکی بین دو گروه اختلاف معنادار آماری دارد (P< 0/001). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه افراد مبتلا به سرطان در مقایسه با افراد سالم در متغیرهای روان‌شناختی، ذهن‌آگاهی ذهنی، خودشناسی انسجامی و ضربه‌های روانی دوران کودکی تفاوت معناداری با یکدیگر داشتند. به طوری که افراد مبتلا به سرطان سطح بالاتری از ضربه‌های روانی دوران کودکی را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که نتایج نشان می‌دهند افراد سالم خودشناسی انسجامی قوی‌تری دارند و همچنین سطح ذهن‌آگاهی ذهنی در افراد سالم بالاتر از گروه بیماران سرطان است؛ در نتیجه می‌توان به نقش این متغیرها در فرایند پیشگیری و درمان توجه داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودشناسی انسجامی، ذهن‌آگاهی ذهنی، ضربه‌های روانی دوران کودکی، سرطان

عنوان انگلیسی Comparison of the Childhood Trauma, Mindfulness Attention Awareness and Integrative Self Knowledge in Cancer Patients and General Population
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This study aims to compare childhood trauma, integrative self-knowledge and mindfulness in patients with cancer and healthy people. Methods: This descriptive-analytical study was conducted on 139 patients with cancer and 139 healthy people referred to Firoozgar Hospital and SAMAR Charity House who were selected by a convenience sampling method. They were asked to complete Integrative Self-Knowledge (ISK) Questionnaire, Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) and Mindfulness Attention Awareness Scale (MAAS). Data were analyzed using descriptive and inferential statistic methods including MANOVA. Results: There was a significant difference between patients and controls in terms of ISK (P< 0.001), mindfulness (P< 0.001) and childhood trauma (P< 0.001). Conclusion: Cancer patients have lower ISK and mindfulness but higher childhood trauma compared to healthy people. Attention should be paid to the role of these factors in prevention and treatment processes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Integrative self-knowledge, Mindfulness, Childhood trauma, Cancer

نویسندگان مقاله محمدسعید خانجانی | Mohammad Saeed Khanjani
Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه مشاوره، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

شادان مساوات | Shadan Mosavat
Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه مشاوره، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

بهمن بهمنی | Bahman Bbahmani
Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه مشاوره، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

عنایت الله بخشی | Enayatollah Bakhshi
Department of Statistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3187-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات