|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۲-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
ساخت و بررسی اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر تیپهای شخصیتی نُهگانه (انیاگرام) بر ابرازگری هیجان متقاضیان ازدواج |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: این طرح با هدف تدوین بسته آموزش شخصیتمحور مبتنی بر تیپشناسی انیاگرام و اثربخشی آن بر ابرازگری هیجانی افراد متقاضی ازدواج انجام شده است تا روانشناسان و مشاوران خانواده بتوانند آن را در مشاورههای پیش از ازدواج برای ارتقای ازدواجهای سالم به زوجین آموزش دهند. مواد و روش ها: بسته آموزشی مبتنی بر انیاگرام، با مروری بر منابع و پژوهشهای مربوطه و بر اساس پیشینه پژوهشی و تکنیکهای مربوط به تیپشناسی انیاگرام با در نظر گرفتن سازههای مؤثر بر آن و به صورت کتابخانهای و وسیع بررسی و ساخته شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ پژوهش ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﮐﻠﯿﻪ زوﺟﯿﻦ در مرحله پیش از ازدواج ﻣﺮاﺟﻌﻪﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﻣﺮاﮐﺰ ﻣﺸﺎوره ﺷﻬﺮ اصفهان در بهار و تابستان 1396ﺑﻮد ﮐﻪ در طرحی شبهآزمایشی انتخاب شدند. پرسشنامه ابرازگری هیجانی کینگ و امونز (EEQ, 1990)، در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون (با فاصله 45 روز پس از اتمام آموزش) برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ نیز طی ده جلسه نوددقیقهای یکبار در هفته مورد آموزش قرار گرفتند. یافته ها: آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد بسته آموزشی شخصیتمحور مبتنی بر انیاگرام، بر ابرازگری هیجانی افراد متقاضی ازدواج مؤثر بوده است. بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون پس از کنترل پیشآزمون تفاوت معناداری وجود داشت (0/05>P). نتیجه گیری: به طور کلی این پژوهش نشان داد بسته آموزشی ازدواج جهت کمک به زوجین متقاضی ازدواج برای ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و اﺑﺮاز صحیح هیجانات از طریق آشنایی با ویژگیهای شخصیتی خود و طرف مقابل، درمقایسه با گروه کنترل، اثربخش بوده است؛ این نتایج برای متخصصان و دستاندرکاران امور مشاوره پیش از ازدواج جهت ارائه خدمات بهتر کاربردی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ابرازگری هیجانی، متقاضیان ازدواج، تیپهای شخصیتی نُهگانه (انیاگرام)، مشاوره پیش از ازدواج |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of a Premarital Educational Program Based on 9- Type Personalities Types (Enneagram) on Emotional Expressiveness of Couples Preparing for Marriage |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: This study aimed to develop a premarital educational package based on based on 9-type personalities (Enneagram) to improve emotional expressiveness of couples preparing for marriage. Methods: In this quasi-experimental study with pretest/posttest design, the study population consisted of all couples in the premarital stage referred to counseling centers in Isfahan, Iran during spring and summer 2017. Of these, 30 were selected and divided into two groups of intervention and control. They completed the Emotional Expressiveness Questionnaire (EEQ) before the study and 45 days after the end of intervention. The educational package was developed based on the study literature and techniques related to enneagram typology and considering its constructs, and then presented to the intervention at ten 90-min sessions once a week. Results: The ANCOVA results indicated that the designed enneagram-based intervention could significantly affect the emotional expressiveness of the study couples. There was a significant difference between the scores of study groups after intervention (P< 0.05). Objectives This study aimed to develop a premarital educational package based on based on 9-type personalities (Enneagram) to improve emotional expressiveness of couples preparing for marriage. Methods In this quasi-experimental study with pretest/posttest design, the study population consisted of all couples in the premarital stage referred to counseling centers in Isfahan, Iran during spring and summer 2017. Of these, 30 were selected and divided into two groups of intervention and control. They completed the Emotional Expressiveness Questionnaire (EEQ) before the study and 45 days after the end of intervention. The educational package was developed based on the study literature and techniques related to enneagram typology and considering its constructs, and then presented to the intervention at ten 90-min sessions once a week. Results The ANCOVA results indicated that the designed enneagram-based intervention could significantly affect the emotional expressiveness of the study couples. There was a significant difference between the scores of study groups after intervention (P< 0.05). Conclusion: the designed enneagram-based educational package was effective in improving the emotional expressiveness of couples preparing for marriage through familiarity with the personality traits of themselves and their partner. These results are useful for professionals and those involved in premarital counseling to provide better services.the designed enneagram-based educational package was effective in improving the emotional expressiveness of couples preparing for marriage through familiarity with the personality traits of themselves and their partner. These results are useful for professionals and those involved in premarital counseling to provide better services. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional expressiveness, Personality types, Enneagram, Premarital counseling |
|
نویسندگان مقاله |
فرناز نوابی فر | Farnaz Navabifar Department of General Psychology, Faculty of Education & Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran. ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، دانشکده علوم تربیتی، روانشناسی و زبانهای خارجی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایﺮان.
حمید آتش پور | Hamid Atashpour Department of General Psychology, Faculty of Education & Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran. ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، دانشکده علوم تربیتی، روانشناسی و زبانهای خارجی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایﺮان.
محسن گل پرور | Mohsen Golparvar Department of General Psychology, Faculty of Education & Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran. ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، دانشکده علوم تربیتی، روانشناسی و زبانهای خارجی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایﺮان.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3128-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی و روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|