آرشیو توانبخشی، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۸-۱۵۳

عنوان فارسی بررسی روایی محتوایی و پایایی نسخه فارسی آزمون عملکرد مدرسه در کودکان فلج مغزی ۱۲-۷ سال
چکیده فارسی مقاله اهداف: فلج مغزی یکی از اختلالات عصبی رشدی شایع در کودکان است. با توجه به افزایش ورود دانش‌آموزان فلج مغزی به مدارس عادی و مواجهه آنان با مشکلاتی در زمینه عملکرد مستقل، نیازمند ابزار ارزیابی معتبر و جامع برای ورود موفق آنان به مدارس عادی و همچنین ارائه برنامه درمانی دقیق، احساس می‌شود. «آزمون عملکرد مدرسه» با هدف اندازه‌گیری بسیاری از مهارت‌های کارکردی مرتبط با مدرسه، قادر به شناسایی نقاط قوت و محدودیت‌های مؤثر بر سطح استقلال و مشارکت دانش‌آموزان در تکالیف مدرسه است. این آزمون شامل 320 سؤال در سه بخش اصلی مشارکت، حمایت‌کننده‌های تکلیف و عملکرد فعالیت است. نمره این آزمون را می‌توان به شکل کلی و یا نمره هر بخش را به شکل جداگانه گزارش کرد. هدف از این مطالعه بررسی روایی محتوایی و پایایی نسخه فارسی «آزمون عملکرد مدرسه» در کودکان فلج مغزی هفت تا دوازده سال است. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه مقطعی از نوع روش‌شناختی بود. جامعه آماری کودکان فلج مغزی12-7 سال شهر تهران بود. نمونه پژوهش 120 دانش‌آموز مدارس استثنایی دولتی تهران بودند که به روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه عبارت بود از تشخیص فلج مغزی به تشخیص متخصص مغز و اعصاب و مندرج در پرونده تحصیلی دانش‌آموز، سن بین هفت تا دوازده سال، کودک نابینا یا ناشنوا (چند‌معلولیتی) نباشد و تمایل والدین برای شرکت در مطالعه. در این مطالعه از پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی و «آزمون عملکرد مدرسه» استفاده شد. اطلاعات اولیه دانش‌آموزان از طریق پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی بر اساس مصاحبه با والدین و پرنده دانش‌آموزی جمع‌آوری شد. برای بررسی روایی محتوایی از محاسبه نسبت روایی محتوایی CVR و شاخص روایی محتوایی CVI بر اساس پروتکل استاندارد «ارزیابی کیفیت زندگی استاندارد» استفاده شد. برای این منظور نسخه فارسی «آزمون عملکرد مدرسه » توسط هشت متخصص در حوزه کار با کودکان فلج مغزی تکمیل شد. برای بررسی پایایی آزمون از روش‌های آزمون باز‌آزمون و هم‌خوانی درونی استفاده شد. پس از تکمیل پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی توسط محقق، جهت پایایی آزمون باز‌آزمون، پرسش‌نامه «آزمون عملکرد مدرسه» توسط یکی از والدین کودکان در دو نوبت با فاصله زمانی چهار هفته تکمیل شد. هم‌خوانی درونی با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی آزمون باز‌آزمون با محاسبه ضریب همبستگی درون‌رده ای ICC بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: در این مطالعه 64 دانش‌آموز پسر و 56 دانش‌آموز دختر شرکت کردند. میانگین سنی دانش‌آموزان شرکت‌کننده نُه سال و چهار ماه بود. توزیع انواع فلج مغری به صورت 10 درصد فلج مغزی همی پلژی، 27/5 درصد فلج مغزی دایپلژی، 5/8 درصد فلج مغزی مونوپلژی و 56/7 درصد فلج مغزی کودروپلژی بودند. 80/8 درصد از پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه، مادران دانش‌آموزان بودند. حداقل و حداکثر نسبت روایی محتوایی در محدوده 0/7 تا 1 بود. شاخص روایی محتوایی برابر 0/87 تا 1 (قابل قبول) برآورد شد. تمامی سؤالات در روایی محتوایی، نمره مطلوب کسب کردند. ضریب آلفای کرونباخ برای بخش اول (مشارکت) 0/95، بخش دوم (کمک به انجام تکالیف حمایت‌های کاری) در محدوده 0/99- 0/95 و در بخش سوم ( انجام فعالیت) در محدوده 0/99 -0/83 و برای کل آزمون 0/92 محاسبه شد. ضریب همبستگی درون‌رده‌ای برای بخش اول (مشارکت)0/90، بخش دوم (کمک به تکالیف حمایت‌های کاری) در محدوده 0/91-0/840، بخش سوم (انجام فعالیت) در محدوده 0/97-0/84 و برای کل آزمون 0/89 به دست آمد.  نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد نسخه فارسی آزمون عملکرد مدرسه از روایی محتوایی، هم‌خوانی درونی و پایایی آزمون باز‌آزمون مناسبی برای کودکان فلج مغزی مدرسه رو برخوردار است؛ بنابراین این آزمون، آزمون مناسبی برای بررسی کارکرد مدرسه این کودکان است و می‌توان از آن به صورت پژوهشی و بالینی برای ارزیابی کارکرد مدرسه کودکان فلج مغزی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فلج مغزی، آزمون عملکرد مدرسه، روایی محتوایی، پایایی آزمون بازآزمون، هم‌خوانی درونی

عنوان انگلیسی Content Validity and Reliability of the Persian Version of School Function Assessment in Children With Cerebral Palsy Aged 7-12 Years
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Cerebral Palsy is one of the most common neurodevelopmental disorders in children. Due to the increase in the number of students with Cerebral Palsy (CP) entering ordinary schools and facing problems with independent functioning, there is a need for a valid and comprehensive assessment tool for their successful entry as well as providing a proper treatment plan. The School Function Assessment (SFA), by measuring many school-related functional skills, can identify the strengths and weaknesses affecting the students' independence and participation in school assignments. It has 320 items and three main parts of participation, task support, and activity performance. The test score can be reported in general or based on each part, separately. The purpose of this study is to examine the validity and reliability of the Persian version of the SFA in children with CP. Materials & Methods: This is a cross-sectional study with methodological design. The study population consists of all children with CP aged 7-12 years in Tehran. Of these, 120 were selected from exceptional public school using a convenience sampling method. The inclusion criteria were: CP diagnosed by a neurologist, age between 7 and 12 years, no other disabilities (e.g. deafness or blindness), and the willingness of children's parents to participate in the study. A demographic form and the Persian SFA were used for data collection through interview. In order to measure the content validity, Content Validity Index (CVI) and Content Validity Ratio (CVR) were calculated according to the standard protocol of International Quality of Life Assessment. In this regard, 8 experts in the field of pediatrics completed the Persian SFA. To determine the test-retest reliability, the questionnaire was completed by the parents of children with a 4-week interval. The internal consistency and test-retest reliability were examined by using Cronbach's alpha coefficient and Intra-class Correlation Coefficient (ICC), respectively. Data was analyzed in SPSS V. 22 software. Results: Participants were 64 boys and 56 girls with CP (mean age= 9.4 years). The distribution of CP was as follows: 10% hemiplegic CP, 27.5% diplegic CP, 5.8% monoplegic CP, and 56.7% quadriplegic CP. Eighty hundred-eight percent of respondents were the mothers of students. The CVR and CVI values were in a range of 0.7-1 and 0.87-1, respectively indicating an acceptable validity. All the items had acceptable content validity. The Cronbach's alpha coefficient was obtained 0.95 for participation, 0.95-0.99 for task support, 0.83-0.99 for activity performance, and 0.92 in total. Moreover, the ICC value was reported 0.90 for participation; 0.84-0.91 for task support; 0.84-0.97 for activity performance; and 0.89 for the overall test. Conclusion: The Persian version of SFA has acceptable content validity and reliability (internal consistency and test-retest) for children with CP. Therefore, it can be applied as a research and clinical tool to assess the school-related performance of these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cerebral palsy, School function assessment, Content validity, Test-retest reliability, Internal consistency

نویسندگان مقاله فرزانه امیری ابراهیم محمدی | Farzaneh Amiri Ebrahim Mohammadi
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

نازیلا اکبر فهیمی | Nazila Akbarfahimi
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

مهدی رصافیانی | Mehdi Rassafiani
Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی، تهران، ایران

سمانه حسین‌زاد | Samaneh Hosseinzadeh
Department of Biostatistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-543-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات