مجله سالمندی ایران، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثرات و عوارض تحریک جریان مستقیم از روی جمجمه (tDCS) بر روند یادگیری حرکتی بیماران مبتلا به سکته‌ی مغزی یک طرفه مزمن
چکیده فارسی مقاله اهداف:  به نظر می رسد عوامل جسمی-روانی بیماران سکته‌ی مغزی که تحت درمان tDCS قرار می‌گیرند، می‌تواند بر روند یادگیری حرکتی تلویحی بیماران مبتلا به سکته‌ی مغزی تاثیر بگذارد. این مطالعه با هدف بررسی اثرات و عوارض tDCS بر روند یادگیری حرکتی بیماران مبتلا به سکته‌ی مغزی مزمن یک طرفه انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت متقاطع، شم-کنترل، تصادفی و کورسازی شده بوده است که در سال 1396 به صورت نمونه در دسترس روی  12بیمار مبتلا به سکته‌ی مغزی یک طرفه مزمن با میانگین سنی 1/87±66/30 سال و میانگین مدت زمان پس از ضایعه 1/36 ± 1/96 سال که به کلینیک مباشر کاشانی شهر همدان مراجعه می‌نمودند، انجام شد. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ( تمرین SRTT + dual-tDCS ) (6 نفر) و شم ( تمرین SRTT + sham dual-tDCS ) (6 نفر) قرار گرفتند. بیماران در هر یک از دو گروه تحریک، پس از 3 هفته فاصله، مجددا تحت مداخله در گروه دیگر تحریک مغزی قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها در خصوص یادگیری حرکتی تلویحی بیماران، متغیرهای زمان عکس العمل و خطای بلوک‌های سکانسی بیماران، توسط نرم افزار مربوطه ثبت گردید. همچنین از پرسش‌نامه مقیاس آنالوگ دیداری (VAS) برای بررسی عوارض tDCS، حس درد یا ناراحتی، سطح توجه و خستگی بیماران استفاده شد. داده‌ها با روش آماری  effects linear mixed  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نمایان‌گر بهبود قابل توجه یادگیری حرکتی تلویحی در هر دو گروه تحریک مغزی بود. بیشترین حس گزارش شده­‌بیماران، خارش و گزگز بود که در طول تمام جلسات تحریک ادامه داشت. حس درد یا ناراحتی بیماران در طول جلسات مداخله قابل اغماض بود. همچنین، تاثیر نوع تحریک مغزی، زمان و اثر متقابل زمان و نوع تحریک بر روی خستگی، توجه و درد بیماران معنی‌دار نبود (0/05P>).   نتیجه گیری:  تکنیک dual-tDCS، در بیماران مبتلا به سکته‌ی مغزی، اثرات نامطلوب جدی ایجاد نمی‌کند و می‌توان از آن به عنوان یک  استراتژی درمانی مؤثر و مفید برای افزایش یادگیری حرکتی تلویحی بیماران سکته‌ی مغزی مزمن استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، سکته‌ی مغزی ، عوارض، tDCS

عنوان انگلیسی The Effects and Adverse Effects of tDCS on Motor Learning Process in Chronic Unilateral Stroke Patients
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: It seems that psycho-physical factors of stroke patients undergoing tDCS treatment can affect implicit motor learning process in patient with stroke. The aim of this study was to determine the effects and adverse effects of tDCS on motor learning process in chronic unilateral stroke patients. Methods & Materials: This crossover, sham-controlled, randomized, blinded study was conducted in 2017 on 12 patients with chronic unilateral stroke (mean age, 60.33±1.87 years), (The mean time elapsed since the onset of the disease, 1.96±1.36 years) referred to Mobasher Kashani clinic in Hamadan, Iran who were selected using a convenience sampling technique. Patients were randomly divided in to 2 groups: experimental (dual tDCS + SRTT) (n = 6) and sham (sham tDCS + SRTT) (n = 6) groups. After 3 weeks of washing out period, patients in each group were treated in other brain stimulation group again. Data were collected using the record of reaction time and error of sequenced blocks by related software. Also, adverse effects of tDCS, pain or discomfort, attention and fatigue of patients were assessed by visual analogue scale (VAS) questionnaire. The data were analyzed using linear mixed effects. Results: Data analysis showed a considerable improvement in implicit motor learning in both brain stimulation groups. The most reported sensations were itching and tingling, which continued during all stimulation sessions. The pain or discomfort of the patients was negligible during the intervention sessions. Moreover, the type of brain stimulation, the time and their interaction had no significant effect on the fatigue, attention and pain of the patients (P>0.05). Conclusion: Dual-tDCS technique does not cause serious adverse effects in patients with stroke. It can be used as an effective and useful therapeutic strategy for increase in implicit motor learning in chronic stroke patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning, Stroke, Adverse effects, tDCS

نویسندگان مقاله آیلین طلیم خانی | Ailin Talimkhani
Assistant Professor, Department of Physical Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
استادیار گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

ایرج عبدالهی | Iraj Abdollahi
Associate Professor, Department of Physical Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

محمد علی محسنی بندپی | Mohammad Ali Mohseni-Bandpei
Professor, Department of Physical Therapy, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
استاد گروه آموزشی فیزیوتراپی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

مهردخت مزده | Mehrdokht Mazdeh
Professor, Department of Neuroogy, School of Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
استاد گروه آموزشی نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

بهاره رضایی | Bahareh Rezaei
Assistant Professor, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
استادیار گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2946-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیوتراپی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات