مجله سالمندی ایران، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۴۱۲-۴۲۵

عنوان فارسی تنظیم هیجانی: مطالعه مقایسه‌ای در سالمندان و بالغین
چکیده فارسی مقاله اهداف: سالمندی سالم، حق طبیعی انسان‌ و تنظیم هیجان، عامل مهمی در بهبود ارتقای سلامت روان در سنین مختلف رشدی است. این مطالعه با هدف بررسی تنظیم هیجان در سالمندان و مقایسه آن با بالغین طراحی شد. مواد و روش ها: پژوهش علّی مقایسه‌ای و جامعه آماری شامل تمام سالمندان و بالغین شهر تهران در سال 1398 که از میان سالمندان مراجعه‌کننده به سراهای محله و بالغین مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی 235 نفر به روش در دسترس انتخاب و به پرسش‌نامه‌های دشواری در تنظیم هیجان، تنظیم هیجانی، تنظیم هیجان خود و دیگران و ذهنی‌سازی عاطفی پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون تی تست مستقل و آزمون تی تست زوجی با نرم افزار SPSSنسخه 22 انجام شد. یافته ها: میزان دشواری تنظیم هیجان (F=17/08, P< 0/001)، تنظیم هیجانی (F=16/07, P< 0/001) و تنظیم هیجان خود (t=-2/12, P=0/035) در افراد سالمند نسبت به بالغین بیشتر و در سطح معنا‌داری کمتر از 0/05 معنادار بودند. عامل‌های ذهنی‌سازی عاطفی (t=-1/29, P=0/198) و تنظیم هیجان دیگران (F=0/256, P=0/614) در سطح معنا‌داری کمتر از 0/05 تفاوت معناداری را بین سالمندان و بالغین نشان نداد. نتیجه گیری: میزان دشواری تنظیم هیجان، تنظیم هیجان خود و راهبرد ارزیابی مجدد شناختی در سالمندان بالاتر بود. اگرچه در متغیرهای تنظیم هیجان دیگران و ذهنی‌سازی عاطفی شاهد اختلاف معنادار بین سالمندان و بالغین نبودیم. متخصصان سلامت روان می‌توانند با استناد به یافته حاصل در جهت ارتقای سلامت هیجانی و بهزیستی روان‌شناختی به اقدامات مؤثری در سطح کلی جامعه بپردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، سلامت روانی، سالمندان

عنوان انگلیسی A Comparative Study On Emotion Regulation Of Older And Younger Adults
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Healthy aging is a natural human right and emotion regulation is an important factor in improving mental health promotion in different developmental ages. This study aims to compare emotion regulation in older and younger adults. Methods & Materials: This is a causal-comparative study. The study population includes all older and younger adults in Tehran in 2019. Of these, 235 were selected using a convenience sampling method. They completed Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), Emotion Regulation Questionnaire (ERQ), Mentalized Affectivity Scale (MAS), and Emotion Regulation of Others and Self (ERO and ERS) questionnaires. Data analysis was performed using multivariate analysis of variance, independent t-test, and paired t-test in SPSS v. 20 software. Results: The scores of DERS (F= 17.08, P< 0.001), ERQ (F= 16.07, P< 0.001), and ERS (t = -12.2, P= 0.35) were significantly higher in older adults than younger adults, while there was no significant difference between them in MAS (t = -1.29, P= 0.198) and ERO (F= 0.256, P= 0.614) scores. Conclusion: The scores of DERS, ERS, and cognitive reappraisal subscale of ERQ are higher in older adults, but there is no significant difference between older and younger adults in the scores of MAS and ERO. Mental health professionals can take effective measures at the community level based on these findings to promote emotional health and psychological well-being of older people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional regulation, Mental health, Older adults

نویسندگان مقاله نرگس سعیدی | Narges Saeidi
Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم‌ﭘﺰﺷﮑﯽ ایران، تهران، ایران.

مژگان لطفی | Mojgan Lotfi
Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم‌ﭘﺰﺷﮑﯽ ایران، تهران، ایران.

محسن اکبریان | Mohsen Akbarian
Department of Health Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم‌ﭘﺰﺷﮑﯽ ایران، تهران، ایران.

احمدرضا سعیدی | Ahmadreza Saeidi
Department of Psychology and Educational Sciences, School of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabataba&apos;i, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، داﻧﺸﮕﺎه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

علی صالحی | Ali Salehi
Department of Health Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2. گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم‌ﭘﺰﺷﮑﯽ ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3153-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات