|
طب توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۶۸۰-۶۹۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی برنامه مهارتهای ادراکی بر بهبود مشکلات حرکتی دانشآموزان با اختلال هماهنگی رشد |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی یکی از نارساییهای بارز در زمینه رشد مهارتهای حرکتی در کودکان سنین دبستان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه مهارتهای ادراکی بر بهبود مشکلات حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی دانشآموزان ابتدایی انجام شد.مواد و روشها: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان (دامنه سنی 9-7 سال) در شهر مشهد هستند که در سال 1396 به مراکز توانبخشی در این شهر مراجعه کرده بودند و تعداد آنها 40 نفر بود. پس از شناسایی دانشآموزان با اختلال هماهنگی رشدی، 20 نفر از آنها به طور تصادفی ساده برای دریافت آموزش انتخاب شدند و به مدت 16جلسه 30دقیقهای آموزش دیدند. ابزار مورداستفاده در پژوهش پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی نسخه 7 ویژه والدین (DCDQ-7)، آزمون هوش وکسلر کودکان (فرم کوتاه) و آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی بود.یافتهها: تجزیهوتحلیل نتایج آماری نشان داد که بازسازی مهارتهای ادراکی تأثیر معناداری بر رشد عملکرد درشت ادراکیحرکتی (0/001>P ، 51/25=F) ، عملکرد تعادلی ادراکیحرکتی (F=25/11, p< 0/001) و عملکرد ظریف ادراکیحرکتی) , F=42/32, 0/001>P) در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی دارد. نتایج تحقیق نشاندهنده تأثیر معنادار تمرینات ادراکی بر مهارتهای حرکتی آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود.نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش مهارتهای ادراکی میتواند برای بهبود مشکلات حرکتی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی کاربردهای مفید و قابل توجهی داشته باشد و بتواند خدمات گوناگون و ارزشمندی را برای ارزیابی، شیوههای آموزشی و درمان این کودکان ارائه دهد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال هماهنگی رشدی، مشکلات حرکتی، مهارتهای ادراکی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness Perceptual Skills Rebuilding Program on Improving Motor Problem in Student With Developmental Coordination Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Developmental coordination disorder is one of the most obvious deficiencies in the development of motor skills in primary school children. The aim of this study was to investigate the effect of perceptual skills program on improving motor problems in children with developmental coordination disorders in elementary students. Methods: The research was quasi-experimental with a pretest-posttest design. The statistical population includes all students (age range 7-9 years) in the city of Mashhad who had referred to rehabilitation centers in this city in 1396 and their number was 40 people. After identifying students with developmental coordination disorder, 20 of them were randomly selected to receive training and trained for 16 sessions of 30 minutes. The instruments used in the study were Developmental Coordination Disorder Questionnaire Version 7 for Parents (DCDQ-7), Wechsler Intelligence Test for Children (short form) and Broninex-Ozertsky Motor Skills Test.Results: Analysis of statistical results showed that reconstruction of perceptual skills had a significant effect on the growth of perceptual-motor macro performance (P< 0.001, F= 51.25 ) perceptual-motor equilibrium performance (P< 0.001, F= 25.11). And fine motor perceptual function( P< 0.001, F= 42.32) in children with developmental coordination disorder, and the results of the study indicate a significant effect of perceptual exercises on motor skills of subjects in the experimental group compared to the group. It was control.Conclusion: The present study showed that perceptual skills training can have useful and significant applications for improving motor problems in children with developmental coordination disorders and can provide various and valuable services for assessment, educational methods and treatment of these children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
اختلال هماهنگی رشدی, مشکلات حرکتی, مهارتهای ادراکی |
|
نویسندگان مقاله |
سکینه سلطانی کوهبنانی | گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
سمیه زارع نژاد | گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101130_bc382f024a01b17e89482236c01daad6.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|