طب توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۷۸۰-۷۹۳

عنوان فارسی تأثیر یک دوره تمرین ۸هفته‌ای وی فیت بر ادراک بینایی کودکان ۶ تا ۱۰‌ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مهارت ادراک بینایی از مهارت‌های لازم برای اجرای فعالیت‌های روزمره زندگی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره تمرین 8هفته‌ای وی فیت بر ادراک بینایی کودکان 6 تا 10‌ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه کودکان پسر 6 تا 10‌ساله شهر رفسنجان در سال تحصیلی 1397-1398 بود که از این کودکان 40 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به شیوه نمونه‌گیری در دسترس چند‌مرحله‌ای انتخاب و با روش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار مورد‌استفاده پژوهش پرسش‌نامه اختلال هماهنگی رشدی (DCDQ7) ویلسون، آزمون ارزیابی حرکات جنبشی برای کودکان (MABC) و آزمون ادراک بینایی گاردنر بودند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به صورت انفرادی تمرینات وی فیت را به مدت 16 جلسه (8 هفته و هر هفته 2 جلسه) انجام دادند. برای تجزیه‌‌وتحلیل آماری از آزمون شاپیرو‌ویلک،‌ لوین و تحلیل کوواریانس با سطح اطمینان 95 درصد استفاده ‌شد.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات بهنگام مبتنی بر بازی‌های ویدئویی فعال وی فیت بر خرده‌مقیاس‌های ادراک بینایی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی تأثیر معناداری دارد (0/05˂P). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد تأکید بر شناسایی و انجام مداخله‌های مناسب مانند تمرینات وی فیت احتمالاً می‌تواند در درمان و پیشرفت کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی مؤثر باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک بینایی، وی فیت، اختلال هماهنگی رشدی، کودکان،

عنوان انگلیسی The Effect of Eight-week Wii-fit Training on Visual Perception in Children Aged 6 to 10 Years With Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Visual perception skills are essential for daily life activities. The purpose of this study was to investigate the effect of eight-week Wii-Fit training on visual perception in children aged 6 to 10 years with a developmental coordination disorderMethods: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test with the control group. The statistical population included all children aged 6 to 10 years in Rafsanjan in the academic year of 2018-19. Of these children, 40 children with developmental coordination disorder were selected by multi-stage available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Research instruments were Wilson's Developmental Coordination Disorders Questionnaire, Movement Assessment Buttery for Children (MABC), and Gardner's Visual Perception Test. Subjects in the experimental group performed the individual Wii fit training for 16 sessions (8 weeks and two sessions per week). The Shapiro-Wilk, Levin test and 95% confidence level covariance were used for data analysis.Results: The results showed that timely interventions based on active video games significantly affected children's visual perception with developmental coordination disorder (P˂0.05).Conclusion: According to the results, the emphasis on identifying and performing appropriate interventions such as Wii Fit training may be effective in treating and developing children with developmental coordination disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ادراک بینایی, وی فیت, اختلال هماهنگی رشدی, کودکان

نویسندگان مقاله غلام حسین ناظم زادگان |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

ربابه رستمی |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

ایوب هاشمی |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101132_607e6d91286ea0f613cd1ca67b2deeaa.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات