|
طب توانبخشی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۳۳-۱۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تمرین های ادراکی-حرکتی و ذهنآگاهی بر شبکههای توجه و دقت پاسخ کودکان مبتلا به نقص توجه-بیشفعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف امروزه با توجه به شیوع اختلال نقص توجه-بیشفعالی، انجام پژوهش برای تعیین تأثیر تمرینات و راهکارهای غیردارویی برای کمک به بهبود افراد مبتلا به نقص توجه-بیشفعالی بیشازپیش احساس میشود. پژوهش حاضر نیز با همین منظور و با اعمال متغیرهای ادراکی–حرکتی و ذهنآگاهی انجام شده است. مواد و روش ها پژوهش حاضر به روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه شاهد انجام شده است. شرکتکنندههای این پژوهش شامل 30 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی با میانگین سن 65/1±9 سال بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند؛ از شرکتکننده ها در پیشآزمون، آزمون شبکههای توجهی گرفته شد. سپس مداخلۀ مربوط به هر گروه آزمایش در مدت 8 جلسۀ یکساعته اجرا شد. بعد از آنکه دو گروه (تمرینات ذهنآگاهی و تمرینات ادراکی-حرکتی) تمرینات خود را بهمدت چهار هفته، هر هفته دو جلسه و هر جلسه یک ساعت انجام دادند، مجددا از آنها آزمون شبکههای توجهی گرفته شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون آنکوا و تحلیل واریانس مرکب با اندازههای مکرر با سطح معناداری 0/05>p استفاده شد. یافته ها یافتهها نشان داد که تمرینهای ادراکی-حرکتی و ذهنآگاهی بر دقت پاسخ و برخی از زیرمجموعههای (شاخصهای) شبکههای توجهی کودکان مبتلا به نقص توجه- بیشفعالی تاثیر معنادار دارد، در صورتی که در گروه کنترل تغییرات معناداری مشاهده نشد. همچنین اثر تمرینهای ذهنآگاهی از تمرین های ادراکی–حرکتی بیشتر میباشد. نتیجه گیری طبق نتایج به نظر میرسد استفاده از تمرینات ذهنآگاهی و ادراکی-حرکتی در کنار سایر روشهای درمانی افزایش توجه برای این کودکان پیشنهاد میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادراکی-حرکتی، اختلال نقص توجه-بیشفعالی، دقت پاسخ، ذهنآگاهی، شبکههای توجه، کودکان، |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Perceptual-Motor Training and Mindfulness on Attentional Networks and Accuracy of Response in Children with Attention Disorde-Hyperactivity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Today, considering the prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), more researches are needed to determine the impact of non-pharmacological training and strategies to help people with ADHD. The present study was conducted with this purpose in mind by applying perceptual-motor variables and mindfulness variables. Materials and Methods: The present semi-experimental method with a pretest-posttest design with two experimental groups and a control group was conducted on 30 children ADHD (mean age 9.5 ± 1/65) selected using subjective sampling. Participants were involved in a pre-test session to perform attention networks test. Then, the intervention for each experimental group was applied for eight sessions, one hour each session. The same test was administered as post-test on both groups (mindfulness and cognitive-motor training) following four weeks of training, two sessions per week and one hour per session. ANCOVA and compound analysis of variance (3 groups*2 time factors) with repeated measures, with the significance level set at p < 0.05, were used to test the research hypotheses. Results: The findings showed that perceptual-motor training and mindfulness had a significant effect on the accuracy of response and some subgroups (indicators) of attention deficit hyperactivity networks. No significant changes were observed in the control geoup. So, the effect of mindfulness was found to be greater. Conclusion: According to the results, using mindfulness and cognitive-motor training along with other therapies are recommended for these children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ادراکی-حرکتی, اختلال نقص توجه-بیشفعالی, دقت پاسخ, ذهنآگاهی, شبکههای توجه, کودکان |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه پیریان | کارشناس ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
علیرضا فارسی | دانشیار گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101062_433a61900ed418268fbf2a2bbc0f5d20.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|