طب توانبخشی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۴۹-۶۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش والدگری مبتنی بر ذهن‌آگاهی به مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش-فعالی بر بهبود مشکلات درونی‌شده مادران و کاهش رفتارهای برونی‌سازی‌شده فرزندانشان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف با توجه به شیوع بالای اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی در کودکان و مشکلات روانشناختی که به­ واسطه ویژگی­ های رفتاری این کودکان برای والدین و به ­ویژه مادرانشان ایجاد می‌شود، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش والدگری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهبود رفتارهای درونی‌سازی­شده مادران (اضطراب و افسردگی) و رفتارهای برونی‌سازی­شده (رفتارهای قانون‌شکنانه و پرخاشگرانه) فرزندان با نارسایی توجه/ بیش‌فعالی پرداخته است. مواد و روش­ ها در مطالعه حاضر از روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس‌ آزمون با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 30 نفر از مادرانی که فرزندان‌شان به ­واسطه‌ی نظر معلمان، پرسشنامه مرضی کودکان فرم والدین و مصاحبه تشخیصی مبتلا به این اختلال تشخیص داده شده بودند، به­ صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل ب ه­صورت تصادفی جایگزین شدند. به منظور سنجش رفتارهای برونی‌سازی­شده کودکان و مشکلات درونی‌سازی­ شده مادرانشان به ­ترتیب از فهرست رفتاری کودکان CBCL و مقیاس بیمارستانی اضطراب و افسردگی HADS استفاد شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه سه ساعته تحت آموزش والدگری مبتنی بر ذهن ­آگاهی قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات پس ­آزمون گرفته شد. داده‌های به­ دست ­آمده از پژوهش حاضر با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس و به کمک نرم ­افزار آماری SPSS21 تحلیل شد. یافته­ ها یافته­ ها نشان داد که میزان اضطراب و افسردگی مادران شرکت­کننده در گروه آزمایش به­طور معناداری کاهش یافته است (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله والدگری مبتنی بر ذهن‌آگاهی، اختلال نارسایی توجه/بیش­فعالی، مشکلات درونی­سازی­شده، مشکلات برونی­ سازی ­شده،

عنوان انگلیسی Effectiveness of Mindful Parenting Training to Mothers of Children with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder to Improve the Internalized Problems of Mothers and Reduce the Externalized Problems of Their Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Considering the prevalence of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in children and its respective psychological problems for their parents and in particular their mothers, the present study investigated the effectiveness of training mindful parenting on improving internalizing behaviors of mothers (e.g. Depression and Anxiety) and externalizing behaviors (Rule Breaking Behavior, Aggressive Behavior) of their kids. Materials and Methods: A quasi-experimental study with pre-test and post-test design and control group was carried out on 30 mothers whose children were diagnosed with ADHD chosen through convenient sampling and randomly divided into experimental and control groups. Depending on the exit criteria for absence in more than one session, the group experienced a decline and the results were analyzed for 24 mothers. The research instruments were CSI-4 (1994), the child behavior check list (CBCL) for Parents (1991), and hospital anxiety and depression questionnaire (1983). Training mothers with mindfulness approach was accomplished in eight 3-hour sessions. At the end, both control and experimental groups completed the above-mentioned questionnaires as post-test. The collected data were analyzed using covariance, added scores, and independent samples t-test. Results: The results revealed the effectiveness of mindful parenting methods on decreasing mother’s anxiety and depression (P< 0/05) and also the effectiveness of the method on decreasing children’s externalizing problem (P< 0/05) in the experimental group in comparison with the control group. Conclusion: Generally, findings showed that mindful parenting method will decrease the mother’s internalizing problems (Depression and Anxiety) and children’s externalizing problem (Rule Breaking Behavior, Aggressive Behavior).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله والدگری مبتنی بر ذهن‌آگاهی, اختلال نارسایی توجه/بیش­فعالی, مشکلات درونی­سازی­شده, مشکلات برونی­ سازی ­شده

نویسندگان مقاله لیلا معراجی فر |
کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

محسن امیری |
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

لقمان ابراهیمی |
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100897_565675c1670548db62467f5bff9b7667.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات