Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۴۳-۱۴۸

عنوان فارسی نقش پیش بینی کنندگی بهزیستی معنوی در رابطه با اضطراب اجتماعی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اضطراب اجتماعی یکی از رایج ترین اختلالات اضطرابی است که به ترس پایدار از یک یا چند موقعیت اجتماعی یا عملکردی اشاره داشته و شیوع بالایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی بهزیستی معنوی در رابطه با اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و رگرسیون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه الزهراء در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش نمونه­گیری از نوع تصادفی خوشه ای و حجم نمونه 290 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل مقیاس هراس اجتماعی کانور و همکاران (2000) و بهزیستی معنوی دهشیری و همکاران (1387) بود. از آزمون همبستگی و رگرسیون چندمتغیره به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که ابعاد بهزیستی معنوی با اضطراب اجتماعی رابطه منفی معنادار دارد. در آزمون رگرسیون نیز 10 درصد از تغییرات متغیر اضطراب اجتماعی با متغیر بهزیستی روانی تبیین شد. بر اساس این یافته ها برنامه­ریزی و آموزش جهت ارتقای بهزیستی معنوی دانشجویان می­تواند نقش مهمی در کاهش اضطراب اجتماعی آن‌ها داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی معنوی، اضطراب اجتماعی، دانشجویان.

عنوان انگلیسی The Predictive Role of Spiritual Wellbeing in Social Anxiety University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Social anxiety disorder is one of the most common anxiety disorders. It presents with a persistent fear of one or more social or functional situations and is highly prevalent. This study aimed to investigate the predictive role of spiritual wellbeing in social anxiety. Methods: The method of research was descriptive correlational. The study population included all students of Al-Zahra University in the 2018-2019 academic year. The cluster random sampling method was used to recruit 290 samples. Data collection tools included social phobia inventory and spiritual wellbeing. A correlation and multivariate regression test was used to analyze the data. Results: The results showed that the dimensions of spiritual wellbeing have a negative relationship with social anxiety. Based on these results, the correlation coefficient (r=0.157) between the total score of spiritual wellbeing and social anxiety is significant (P< 0.01). Also, the results showed that the spiritual wellbeing variable explains 10% of the changes in social anxiety. Conclusion: According to these findings, planning, and teaching to promote students' spiritual wellbeing are essential in reducing their social anxiety  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social anxiety, Spirituality,Wellbeing, University students

نویسندگان مقاله زکیه پناهی | zakiyeh panahi
Department of Educational Science, Faculty of Education and Psychology, University of Yazd, Yazd, Iran
بهزیستی استان قم

مجید یزدی | majid yazdi
Department of Educational Science, Faculty of Education and Psychology, University of Yazd, Yazd, Iran
دانشکده علوم تربیت و روانشناسی، دانسگاه یزد

فاطمه شاهی صدرآبادی | fatemeh shahi sadrabadi
Department of Consuling, Faculty of Humanities, Yazd Farhangian University, Branch Fatemeh Alzahra, Yazd, Iran
دانشگاه فرهنگیان یزد


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-338-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات