Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۶۳-۱۷۰

عنوان فارسی رابطه بین سلامت معنوی و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی حمایت اجتماعی دانش-آموزان دختر پایه ششم شهر رودبار
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به اهمیت  موضوع سلامت معنوی که به عنوان یکی از ابعاد سلامتی در کنار سلامت جسمی، ذهنی و اجتماعی مطرح شده است و در چند دهۀ گذشته توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت روانی را بیش از پیش به خود جلب کرده و همچنین خلأ پژوهشی در کشور ما،هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سلامت معنوی و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی حمایت اجتماعی بود. روش کار: روش انجام تحقیق توصیفی همبستگی از نوع تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم شهر رودبار در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 600 نفر که حجم نمونه براساس جدول مورگان(234نفر)میباشد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده و ابزار پژوهش پرسشنامه میباشد. روایی این تحقیق از نوع محتوایی و پایایی بوده است. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-26 و نرم افزار لیزرل نسخه 8.8 و آزمونها متناسب با سؤالات پژوهش همچون تحلیل مسیر، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t تکنمونه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.  یافتهها: در بررسی اثرات سلامت معنوی و فرسودگی تحصیلی به احتمال 99 درصد معنادار میباشد،پس بین آن دو رابطه مستقیم و معنادار وجود داشته است. در بررسی اثرات متغیر سلامت معنوی و حمایت اجتماعی، به احتمال 99 درصد معنادار میباشد،پس بین آن دو اثر مستقیم و معنادار وجود داشته است. مقدار t-value های بدست آمده از مسیرهای مورد بررسی، با احتمال(p-value) که کوچکتراز05/0 میباشد پس اثر غیر مستقیم به لحاظ آماری معنادار میباشدبنابراین حمایت اجتماعی اثر غیرمستقیمی در رابطه با سلامت معنوی و فرسودگی تحصیلی وجود داشته است. نتیجه گیری: یکی از عوامل مؤثر بر کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش سلامت معنوی، حمایت اجتماعی ادارک شده توسط دانشآموزان میباشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت معنوی، فرسودگی تحصیلی، حمایت اجتماعی

عنوان انگلیسی The Relationship Between Spiritual Health and School Burnout With Mediating Role of Social Support
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: In the past few decades, spiritual health, as one of the dimensions of health besides physical, mental, and social health, has drawn the attention of psychologists and mental health professionals more than ever. However, there is a research gap in our country, so the primary purpose of this study was to investigate the relationship between spiritual health and school burnout with the mediating role of social support. Methods: This descriptive correlational research used the path analysis method. The statistical population comprised all sixth-grade female students (600 people) in Rudbar City, Iran, in the academic year 2020-2021. The sample size is calculated with the Morgan table (234 people). The samples were recruited by a simple random sampling method, and the research tools were the related questionnaire. The content validity and reliability of this research were confirmed. The tests were analyzed according to the research questions by path analysis, the Pearson correlation coefficient, and the 1-sample t test. The obtained data were analyzed in SPSS v. 26 software and LISREL software v. 8.8. Results: There is a significant relationship between spiritual health and school burnout (P=0.01). Also, there is a significant relationship between spiritual health and social support (P=0.01). The t values obtained from the studied paths have P-values less than 0.05, so the indirect effects were statistically significant. So, social support has had an indirect impact on spiritual health and academic burnout. Conclusion: One of the influential factors in reducing school burnout and increasing spiritual health is the social support perceived by students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual health, School burnout, Perceived social support

نویسندگان مقاله حسین جناآبادی | hossein jenaabadi
Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

خاطره امیری بهرامی | khatereh Amiri Bahrami
Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-375-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات