Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی پیش‌بینی رابطۀ اضطراب امتحان و بهزیستی روان‌شناختی با توجه به نقش میانجی جهت‌گیری مذهبی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اضطراب امتحان یکی از شایع‌ترین اضطراب‌ها در محیط آموزشی است که می‌تواند با بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان در ارتباط باشد. با درنظرداشتن نوع جهت‌گیری مذهبی افراد، این ارتباط ممکن است سمت‌وسویی متفاوت پیدا کند لذا هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی رابطۀ اضطراب امتحان و بهزیستی روان‌شناختی با تأکید بر نقش میانجی جهت‌گیری مذهبی بود. روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود و بر اساس مدل معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان در نیمسال اول تحصیلی سال 2019 بود. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 343 دانشجو به‌صورت تصادفی انتخاب شد. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر، مقیاس‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف و باورهای مذهبی آلپورت، جمع‌آوری و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل عامل تأییدی و آزمون سوبل آنالیز شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که رابطه علی بین متغیرهای اضطراب امتحان، بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری مذهبی دارای برازش مناسب می‌باشد؛ به‌طوری‌که جهت‌گیری مذهبی درونی و بیرونی به ترتیب با بهزیستی روان‌شناختی رابطه مثبت و منفی دارند و هر دو بعد جهت‌گیری مذهبی نقش واسطه‌ای را بین اضطراب امتحان و بهزیستی روان‌شناختی ایفا می‌کنند. نتیجه‌گیری: باتوجه‌به تأثیرات منفی اضطراب امتحان بر روی بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان علوم پزشکی می‌توان گفت جهت‌گیری مذهبی در تعدیل این ارتباط نقش کلیدی دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، بهزیستی روان‌شناختی، جهت‌گیری مذهبی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Prediction of the Correlation between Test Anxiety and Psychological Well-Being Considering the Mediating Role of Religious Orientation in University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Test anxiety is one of the most common types of anxieties in the learning environment that can be correlated with the psychological well-being of university students. However, the religious orientation of the individuals may have effects on this relationship. Therefore, this study aimed to predict the correlation between test anxiety and psychological well-being, emphasizing the mediating role of religious orientation. Methods: This descriptive-correlational study was performed based on the structural equation model. The statistical population included the students in Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran, in the first semester of 2018. In total, 343 students were randomly selected using a cluster sampling approach. Data were collected using Spielberger's Test Anxiety Inventory, Ryff's scales of psychological well-being, and Allport's Religious Orientation Scale. Following that, the data were analyzed using the Pearson correlation coefficient, confirmatory factor analysis, and the Sobel test. Results: The results showed that the causal relationship of test anxiety and psychological well-being with religious orientation had a good fit. Accordingly, the internal and external religious orientation had a positive and negative correlation with psychological well-being, respectively, and both dimensions of religious orientation play a mediating role in the relationship between test anxiety and psychological well-being. Conclusion: Considering the negative effects of test anxiety on the psychological well-being of medical students, it can be said that religious orientation plays a key role in the moderation of this correlation.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological Well-being, Religious Orientation, Students, Test Anxiety

نویسندگان مقاله ابوالقاسم یعقوبی | Abolghasem Yaghoobi
Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
1 گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

اکبر عروتی موفق | Akbar Orvati movafagh
Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
2 گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

کامبیز کریمی | Kambiz Karimi
Ph.D. Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
3 گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

آفاق کریمی | Afagh Karimi
, M.Sc. in Islamic Philosophy and Theology, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-308-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات