Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۶-۲۴

عنوان فارسی نقش معنویت و سرمایه‌ روان‌شناختی در پیش‌بینی فرسودگی شغلی پرستاران شهر خرم‌آباد در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: فرسودگی شغلی نشان‌دهنده خستگی جسمی، روانی و هیجانی است که به دنبال مواجهه و درگیری طولانی مدت و مستقیم با محیط شغلی و مراجعه‌کنندگان به وجود می‌آید. این عارضه شیوع بالایی در بین مشاغل امدادرسان به ویژه پرستاران دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی فرسودگی شغلی پرستاران شهر خرم‌آباد براساس معنویت و سرمایه روان‌شناختی انجام شد. روش کار: در پژوهش حاضر از روش همبستگی استفاده گردید و با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر خرم‌آباد در سال 1395 که سابقه خدمت بیشتر از پنج سال داشتند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های "فرسودگی شغلی مسلش (1981)"، "معنویت پارسیان و دونینگ (2009)" و "سرمایه روان‌شناختی لوتانز (2007)" استفاده گردید. داده‌های به دست آمده توسط نرم‌افزار SPSS 23 و با استفاده از روش‌های آمار استنباطی شامل: ضریب همبستگی پیرسون (Pearson) و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل همبستگی نشان دادند که فرسودگی شغلی، رابطه معکوس و معناداری با سرمایه روان‌شناختی و معنویت دارد. دو متغیر سرمایه روا‌ن‌شناختی و معنویت نیز با یکدیگر رابطه مستقیم و معناداری داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بودند که متغیرهای معنویت و سرمایه روان‌شناختی، توانایی پیش‌بینی فرسودگی شغلی پرستاران را دارند. از بین مؤلفه‌های معنویت، دو مؤلفه "خودآگاهی" و "اهمیت اعتقادات معنوی در زندگی" و از بین مؤلفــه‌های سرمایه‌ روان‌شناختی، مؤلفه‌های "امید" و "تاب‌آوری" بیشترین سهم را در پیش‌بینی فرسودگی شغلی پرستاران داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج و اهمیت متغیرهای معنویت و سرمایه روان‌شناختی، از طریق تقویت معنویت و افزایش سرمایه روان‌شناختی می‌توان از فرسودگی شغلی پرستاران پیشگیری نمود.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معنویت، سرمایه‌ روان‌شناختی، فرسودگی شغلی، پرستاران.

عنوان انگلیسی Role of Spirituality and Psychological Capital in the Prediction of Occupational Burnout in Nurses in Khorramabad, Iran during 2016
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Occupational burnout is the symptom of physical, psychological, and emotional fatigue which is caused by long and direct exposure to the work environment and clients. This disorder has a high prevalence among care workers, especially nurses. In this regard, the present study aimed to predict the occupational burnout in nurses based on spirituality and psychological capital in Khorramabad, Iran. Methods: This descriptive correlational study was performed on 150 nurses employed in hospitals in Khorramabad during 2016 with a work experience of more than five years. The subjects were selected using the multi-stage cluster sampling method. The required data were collected using the Maslach Burnout Inventory (1981), Spirituality Questionnaire by Parsian and Dunning (2009), and the Psychological Capital Questionnaire by Luthans (2007). Finally, the collected data were analyzed in SPSS software (version 23) using inferential statistics, including the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: Based on the results of correlation analysis, psychological capital and spirituality had negative significant relationships with occupational burnout while psychological capital and spirituality had a positive significant relationship. Furthermore, the results of the regression analysis revealed that spirituality and psychological capital could predict occupational burnout in nurses. Besides, it was found that among the components of spirituality, "self-awareness" and the "importance of spiritual beliefs in life", and among components of psychological capital, "hope" and "resilience" had the most significant shares in the prediction of occupational burnout in nurses. Conclusion: Based on the results, it can be concluded that occupational burnout of nurses can be prevented by the improvement of spirituality and psychological capital. ,
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nurses, Occupational Burnout,Psychological Capital, Spirituality.

نویسندگان مقاله سهراب عبدی زرین | Sohrab Abdi Zarrin
Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران

مهدی ویس کرمی | Mehdi Veyskarami
Department of Educational Sciences, University of Qom, Qom, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران.


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-310-2&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات