دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۴۷-۱۵۷

عنوان فارسی تجربه زیسته مادران از رعایت حقوق شهروندی در بحران کووید۱۹
چکیده فارسی مقاله پیش زمینه و هدف: در دنیای معاصر، زندگی سالم و آرام در گرو توجه به حقوق  و تعهد افراد نسبت به خود و به دیگران می‌باشد. در این خصوص، زمانی که بحرانی همچون کووید 19، جامعه انسانی را متأثر می‌سازد، حقوق شهروندی و چگونگی احترام به آن اهمیتی اساسی دارد و از آنجایی که مبنای اصلی آموخته‌های فرزندان در درون خانواده بویژه در ارتباط با مادران است و فرزندان با الگوی گیری از رفتارهای مادران نقش‌‌ های اجتماعی خود را کسب می‌کنند شناخت ادراک مادران اهمیت بسزایی دارد؛ از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته مادران کودکان پیش دبستانی از رعایت حقوق شهروندی در بحران کرونا بود. روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی به شیوه پدیدارشناسی توصیفی هوسرل انجام گرفت. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش، تعداد 13 مادر دارای فرزند پیش دبستانی بودند که به شیوه روش بارز با اصل اشباع شدگی نمونه به صورت هدفمند انتخاب شدند و با مصاحبه نیمه ساختارمند (تلفنی)، بررسی گردیدند. با توجه به نوع پژوهش،در ضمن مصاحبه‌ها  آشنایی مادران به نقش الگو پذیری شان برای فرزندان و آشنایی با بیماری کرونا بررسی گردید و در نهایت تجربه مادران از رعایت حقوق شهروندی در بحران کرونا  واکاوی شد. یافته‌ها: تحلیل مصاحبه‌ها به شیوه شبکه مضامین نشان داد به طور کلی دو مضمون فراگیر شامل مسئولیت فرد در قبال جامعه و مسئولیت جامعه در قبال فرد در تجربه زیسته مشاهده می‌شود و 9 مضمون سازمان دهنده شامل؛ حق سلامت جسم، سلامت روان، سلامت اجتماعی، حق آموزش و پرورش، حقوق اقتصادی، ارتباط با دیگران، رفتارهای مناسب در مکان‌‌ های عمومی ‌و رفتارهای مناسب در محیط زیست را شامل شده است. همچنین مضامین پایه بدست آمده شامل؛ 32 مضمون از جمله رعایت پروتکل بهداشتی، بیکاری، کنترل استرس، امکانات آموزشی مناسب، رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن، برخورداری از خدمات بهداشتی و پزشکی و ... بود. نتیجه گیری:  از آنجایی که در بیماری کووید 19 درمان قطعی و مشخصی وجود ندارد، پیشگیری و رعایت پروتکل‌ های بهداشتی نوعی حق شهروندی محسوب می‌شود که همه افراد جامعه باید رعایت کنند. یافته های پژوهش حاضر در چگونگی تجربه زیسته مادران، تأییدی بود بر لزوم توجه به احترام به قوانین و اصولی که منجر به بقای فرد و جامعه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حقوق شهروندی، بیماری کرونا، مادران کودکان پیش دبستانی

عنوان انگلیسی Living experience of mothers in Respect for citizenship rights in the Crisis Covid-19
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: In the contemporary world  healthy and peaceful life depends on paying attention to people's rights and commitment to themselves and others. In this regard, when a crisis such as the Covid crisis 19 affects human society, citizenship rights and how to respect it are essential, since the basis of learning in the family, especially in relation to mothers, and children acquire social roles by modeling their mothers' behaviors, understanding mothers' perceptions is very important. Therefore, the aim of this study was to investigate the living experience  of preschool mothers of the respect for citizenship rights in the Corona crisis. Method: The aim of the present study was to study living experience  of preschool mothers of the respect for citizenship rights in the Corona crisis. The study was conducted qualitatively by Husserl descriptive phenomenology. Potential participants in the study, 13 mothers with preschool children were purposefully selected in  criterion method with the principle of sample saturation and were surveyed by semi-structured (telephone) interviews. According to the type of research, during the interviews, mothers 'familiarity with of their role models for their children and familiarity with corona disease were examined, and finally mothers' understanding of the concept of citizenship rights in the corona crisis was examined. Findings: The analysis of the interviews by means of a network of themes included two comprehensive themes including individual responsibility to society and community responsibility to the individual and 9 organizing themes include the right to physical health, mental health, social health, the right to education, economic law, communication with others, appropriate behaviors in public places and appropriate behaviors in the environment. Also the basic themes included include 32 themes including health protocol compliance. Unemployment, stress management, appropriate educational facilities, observance of social distance, masking, access to health and medical services, etc. Conclusions: Because there is no definitive cure for Covid19 disease, prevention and adherence to health protocols is a citizenship right that everyone in the community must respect. The findings of the present study in the living experience  of preschool mothers confirmed the need to pay attention to respect for the rules and principles that lead to the survival of the individual and society.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Citizenship rights, Corona disease, mothers of preschool children

نویسندگان مقاله محبوبه البرزی | Mahboobeh Alborzi
Head of the Scientific Center for Citizenship Education and the faculty of the Foundations of Education Department of Shiraz University, Shiraz, Iran
مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانش آموزان ابتدایی، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشکده علوم وتربیتی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

فریبا خوشبخت | Fariba Khoshbalht
Member of the Scientific Center for Citizenship Education and the faculty of the Foundations of Education Department of Shiraz University, Shiraz, Iran
عضو قطب علمی تربیت شهروندی دانش آموزان ابتدایی، دانشیار وعضو هیأت علمی دانشکده علوم وتربیتی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-484-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات