|
رفاهاجتماعی، جلد ۲۱، شماره ۸۳، صفحات ۲۲۱-۲۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی مولفه های رفاه اجتماعی بر اساس دلالت های تربیت اخلاقی و اجتماعی مفهوم «باید» از دیدگاه کانت |
|
چکیده فارسی مقاله |
فاخته ماهینی دکتر فلسفه تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران مقدمه: چون هدف تربیت اجتماعی و اخلاقی رفاه افراد از طریق رشد ارزشهای درونی است و بایدها و نبایدها را شامل میشود، شناخت عینیت «باید» لازم است. هدف تحقیق، شناخت مولفههای رفاه اجتماعی مبتنی بر دلالتهای تربیت اخلاقی و اجتماعی مفهوم باید از دیدگاه کانت بود. روش: تحقیق کیفی بود و با رویکردهای تحلیل زبانی و استنتاجی انجام شد. باید از سه جنبۀ معناشناسی، هستیشناسی و معرفتشناسی تحلیل و ارتباطش با هدفهای تربیتی استنتاج و دلالتهای تربیتی تعیین شدند. دلالتها در ترکیب با اصول جامعه ایدهآل از دیدگاه کانت (آزادی، برابری و استقلال) مولفههایی برای رفاه اجتماعی به دست داد. اطلاعات از طریق منابع چاپی و دیجیتالی گردآوری شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کدگذاری موضوعی با استفاده از نظام مقولهبندی قیاسی بود. یافتهها: عوامل تربیتی تأثیرگذار بر رفتار فرد عبارتند از: اطاعت از قانون، عمل طبق تکلیف، دستور عقل و اراده نیک، درک واقعیتهای اخلاقی و شناخت بایدها با عقل. دلالتهای تربیتی از جنبه هدف و نقش فرد نیز در ترکیب با اصول سهگانه کانت راهنماهای رفاه اجتماعی را در ده مولفۀ خودآیینی، اطاعت، انضباط و تکلیفپذیری، شناخت عقلانی تکالیف و پیروی از قوانین برای برخورداری از آزادی، صداقت، حسن معاشرت و پیروی از ارزشها برای برابری و پیروی از اصول و عمل طبق واقعیات برای داشتن استقلال به دست داد. بحث: پیروی از بایدها بستگی زیادی به توانایی عقلانی افراد دارد. هر کدام از مؤلفههای تأثیرگذار بر سلوک عملی فرد، دلالتهای آشکاری برای تعلیم و تربیت دارد از جمله پرورش عقل و هنرهای عقلی. نتیجه چنین تربیتی در ابعاد اخلاقی و اجتماعی فراهم کردن شرایط رفاه برای تمام افراد جامعه است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تربیت اجتماعی، تربیت اخلاقی، رفاه اجتماعی، کانت، مفهوم باید. |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying the components of social welfare based on implications of moral and social education of the concept of "must" from Kant opinion |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Because the goal of social and moral education is well-being of individuals through the growth of inner values and includes the must and mustn't, it's necessary to know the objectivity of the "must". The aim of the research was to identify the components of social welfare based on the implications of moral and social education of the concept must from Kant's view. Method: The research was qualitative and performed through linguistic and deductive analysis approaches. From three aspects Semantics, ontology and epistemology were analyzed and its relationship with educational goals was inferred and educational implications were determined. Implications in combination with the principles of the ideal society from Kant's view (freedom, equality, and independence) provided components for social welfare. Data were collected through print and digital sources. Topical coding method was used in order to code the data and categorical deductive system was used to analyze the data. Findings: Educational factors affecting individual behavior are: Obedience to the law, acting according to duty, the order of reason and good will, understanding moral facts and recognizing the must with reason. Educational implications in terms of purpose and role of the individual, in combination with Kant's three principles, provided guidelines for social welfare in ten components: Autonomy, obedience, discipline and duty-bearing, rational knowledge of duties and following the rules to gain freedom, honesty, good fellowship and following values for equality and following principles and practice according to facts to have independence. Discussion: Following the musts depends a lot on one's intellectual ability. Each of the components affecting the practical behavior of the individual has obvious implications for education including the cultivation of reason and intellectual arts. The result of such education in the moral and social dimensions is to provide welfare conditions for all members of society. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
social education, moral education, social welfare, Kant, the concept of must. |
|
نویسندگان مقاله |
فاخته ماهینی | Fakhteh Mahini Department of Educational Sciences, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3707-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|